Podcast
PRAKTYCZNIE O DRONACH
Ten podcast został stworzony dla Ciebie!
Znajdziesz tu praktyczną wiedzę o wykorzystaniu dronów w Twojej firmie.
Czym są loty BVLOS?
Loty BVLOS (ang. Beyond Visual Line of Sight) to operacje dronowe wykonywane poza zasięgiem wzroku pilota. W przeciwieństwie do operacji VLOS (Visual Line of Sight), które polegają na stałym utrzymywaniu kontaktu wzrokowego z dronem, loty BVLOS wymagają zaawansowanego planowania, odpowiednich kwalifikacji oraz zastosowania nowoczesnych technologii, takich jak systemy FPV (First Person View) czy zaawansowane sensory.
Jak przepisy definiują BVLOS?
Zgodnie z unijnym rozporządzeniem 2019/947, loty BVLOS są możliwe wyłącznie w kategorii szczególnej (Specific Category), co oznacza, że wymagają przeprowadzenia analizy ryzyka i zastosowania się do określonych procedur. Loty w kategorii otwartej ograniczają się wyłącznie do operacji w zasięgu wzroku pilota.
Dla przykładu, krajowe scenariusze standardowe (NSTS) 5, 6, 7 i 8 umożliwiają realizację lotów BVLOS, podobnie jak europejski scenariusz standardowy STS-02. W przypadku nowych operatorów korzystanie z NSTS jest już niemożliwe, ale STS-02 pozostaje najbardziej dostępną opcją.
Trzy metody wykonywania lotów BVLOS
Scenariusze standardowe
Korzystanie ze scenariuszy NSTS (krajowych) lub STS-02 (europejskich) jest jednym z najprostszych sposobów na legalne wykonywanie lotów BVLOS. Na przykład STS-02 pozwala na realizację operacji poza zasięgiem wzroku dronami klasy C6.
Indywidualna analiza ryzyka (SORA/PDRA)
Operatorzy mogą przeprowadzić pełną analizę ryzyka (Specific Operations Risk Assessment – SORA) lub skorzystać z uproszczonego formularza PDRA. Tego rodzaju analiza jest konieczna, jeśli standardowe scenariusze nie spełniają wymagań operacji.Certyfikat LUC
Operatorzy posiadający certyfikat LUC (Light UAS Operator Certificate) mogą samodzielnie autoryzować swoje loty BVLOS, co daje im większą elastyczność operacyjną.
Planowanie lotów BVLOS w Polsce
Kluczowym elementem przygotowania lotu BVLOS jest jego odpowiednie zaplanowanie i koordynacja. W Polsce planowanie odbywa się za pomocą systemów cyfrowych takich jak Pansa UTM oraz KSID. Dla przestrzeni powietrznej klasy G (niekontrolowanej) plany misji należy składać z wyprzedzeniem od 3 do 7 dni, podczas gdy w przestrzeni kontrolowanej wymagane jest dodatkowe uzgodnienie warunków operacji.
Częste błędy przy lotach BVLOS
Mimo że wielu pilotów posiada uprawnienia BVLOS, brak praktycznego doświadczenia w realizacji takich lotów bywa problemem. Spotyka się przypadki, w których piloci nie przeprowadzają odpowiedniego planowania, co prowadzi do odrzucenia planów misji przez PAŻP lub ULC. Dlatego ważne jest zarówno szkolenie praktyczne, jak i znajomość procedur.
BVLOS a przyszłość operacji dronowych
Loty BVLOS otwierają drzwi do zaawansowanych zastosowań, takich jak inspekcje infrastrukturalne, operacje ratunkowe czy monitoring środowiska. Dzięki rozwojowi technologii i coraz bardziej przystępnym regulacjom, loty poza zasięgiem wzroku stają się standardem w branży dronowej.
8 zasad wykonywania lotów BVLOS
- Loty poza zasięgiem wzroku możliwe są wyłącznie w kategorii szczególnej. Kategoria otwarta pozwala tylko na loty w zasięgu wzroku.
- Posiadanie uprawnień pilota do lotów BVLOS to nie wszystko.
- Loty BVLOS wymagają planowania i koordynacji.
- Planowanie i koordynację zapewnia Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.
- Kwestia formalnej rejestracji operatora i pilota realizuje Urząd Lotnictwa Cywilnego.
- Loty BVLOS zawsze wykonywane są zgodnie z instrukcją operacyjną operatora.
- Do wykonania lotów poza zasięgiem wzroku, operator zapewnia pilota z odpowiednimi uprawnieniami.
- To czego się nauczyłaś / nauczyłeś wymaga stałej aktualizacji. Zarówno w kontekście wiedzy teoretycznej jak i umiejętności praktycznych.