Jakie uprawnienia na drony do lotów komercyjnych? Praktyczny przewodnik.

You are currently viewing Jakie uprawnienia na drony do lotów komercyjnych? Praktyczny przewodnik.

Podcast
PRAKTYCZNIE O DRONACH

Ten podcast został stworzony dla Ciebie!
Znajdziesz tu praktyczną wiedzę o wykorzystaniu dronów w Twojej firmie. 

Słuchaj tam, gdzie lubisz

Subskrybuj

PODCAST

Jakie uprawnienia na drony są potrzebne do lotów komercyjnych? Praktyczny przewodnik

Wielu przedsiębiorców, freelancerów i przyszłych pilotów dronów zadaje sobie pytanie: jakie uprawnienia na drony są potrzebne do wykonywania lotów komercyjnych? Wraz z dynamicznym rozwojem rynku dronów warto znać aktualne przepisy, by działać legalnie i bezpiecznie. Ten przewodnik wyjaśnia, jakie kwalifikacje będą odpowiednie w zależności od rodzaju operacji.

Czym jest komercyjny lot dronem?

Komercyjny lot dronem to każda operacja, która przynosi korzyść finansową lub wizerunkową. Może to być:

  • sprzedaż zdjęć lub filmów z drona,

  • publikacja materiałów promocyjnych na stronie internetowej,

  • inwentaryzacja budów i infrastruktury,

  • monitoring terenów przemysłowych,

  • inspekcje obiektów czy rolnictwo precyzyjne.

Zakres wykorzystania dronów w biznesie jest znacznie szerszy niż tylko fotografia uroczystości.

Czy prawo nadal dzieli loty na komercyjne i rekreacyjne?

Od 2021 roku, dzięki wdrożeniu przepisów EASA, zrezygnowano z podziału na loty komercyjne i rekreacyjne. Aktualnie:

  • Kluczowe znaczenie ma poziom ryzyka operacji,

  • Ważne jest gdzie i jak wykonywany jest lot, a nie po co.

To oznacza, że loty komercyjne można wykonywać zarówno w kategorii otwartej, jak i szczególnej — pod warunkiem spełnienia wymagań bezpieczeństwa.

Kategorie lotów dronami — podstawy

Kategoria otwarta

Loty niskiego ryzyka, idealne dla początkujących i profesjonalistów:

  • Wysokość: do 120 m,

  • Tylko w zasięgu wzroku (VLOS),

  • Drony z odpowiednią klasą (C0-C4).

Dron z klasą c1

Kategoria szczególna

Operacje o wyższym ryzyku, które wymagają:

  • Lotów BVLOS (poza zasięgiem wzroku),

  • Lotów automatycznych (np. z użyciem stacji dokujących),

  • Pracy w strefach o ograniczonym dostępie (np. okolice lotnisk).

W tej kategorii wykorzystuje się:

  • Scenariusze standardowe STS-01 i STS-02,

  • Predefiniowane analizy ryzyka (PDRA),

  • Pełne analizy ryzyka (SORA).

Kategoria certyfikowana

Zaawansowane operacje, takie jak:

  • Transport ludzi (np. taksówki powietrzne),

  • Transport materiałów niebezpiecznych.

Obecnie ta kategoria jest jeszcze w fazie rozwoju.

Uprawnienia na drony w kategorii otwartej

W kategorii otwartej można legalnie wykonywać loty komercyjne, pod warunkiem spełnienia kilku wymagań:

Drony do 250 g:

  • Brak obowiązku uzyskania uprawnień,

  • Rekomendowane ukończenie szkolenia online dla bezpieczeństwa.

Drony powyżej 250 g:

  1. Rejestracja operatora na drony.gov.pl.
    Obowiązuje każdego, kto:

    • korzysta z drona >250 g,

    • posiada lżejszego drona z kamerą.

  2. Szkolenie i egzamin online (A1/A3) w KSID (Krajowy System Informacji Dronowej).

  3. Uprawnienie A2 (dla dronów klasy C2) – egzamin w uprawnionej jednostce szkoleniowej, Akademia UAV – Drony dla Firmy.

Pamiętaj:

W kategorii otwartej dozwolone są loty komercyjne, jednak należy respektować ograniczenia dotyczące wysokości, zasięgu oraz klasy sprzętu.

Kiedy potrzebne są uprawnienia na drony w kategorii szczególnej?

Kategoria szczególna będzie wymagana, jeśli:

  • Planowane są loty poza zasięgiem wzroku (BVLOS),

  • Operacja wymaga lotów automatycznych (np. stacje dokujące),

  • Potrzebne jest latanie powyżej 120 m,

  • Praca odbywa się w obszarach o podwyższonym ryzyku.

Najczęściej używane uprawnienia:

  • STS-01 – loty VLOS,

  • STS-02 – loty BVLOS.

W zależności od złożoności operacji można korzystać także z:

  • Predefiniowanych analiz ryzyka (PDRA),

  • Pełnej analizy ryzyka (SORA).

Chcesz dowiedzieć się więcej o analizie ryzyka? Chcesz dowiedzieć się więcej o analizach ryzyka? Sprawdź odcinek podcastu o SORA.

Najczęstsze błędy przy wyborze uprawnień

  • Wybór niewłaściwych szkoleń – np. zdobywanie wygasających uprawnień NSTS zamiast aktualnych STS.

  • Przekonanie, że kategoria otwarta dotyczy wyłącznie lotów rekreacyjnych – co jest niezgodne z obowiązującymi przepisami.

  • Brak zrozumienia analizy ryzyka i dostosowania procedur do planowanej operacji.

Jak dobrać właściwe uprawnienia na drony?

Aby dobrać odpowiednie uprawnienia na drony, warto:

  1. Określić rodzaj operacji – gdzie, jak i czym będzie wykonywana.

  2. Sprawdzić, czy kategoria otwarta jest wystarczająca.

  3. W przypadku bardziej złożonych zadań – dobrać odpowiednią procedurę w kategorii szczególnej.

W razie wątpliwości możesz:

  • Wrócić do odcinków podcastu omawiających kategorie lotów,

  • Skorzystać z bezpłatnej konsultacji

Masz pytania związane z dronami?

Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Formularz konsultacji

Podsumowanie

Nie ma już podziału na loty komercyjne i rekreacyjne – liczy się poziom ryzyka.
Loty komercyjne można wykonywać zarówno w kategorii otwartej, jak i szczególnej, pod warunkiem spełnienia wymagań.
✅ Wybór właściwych uprawnień zależy od charakteru operacji i sprzętu.
✅ W przypadku wątpliwości warto skorzystać z bezpłatnych konsultacji lub specjalistycznych szkoleń.