Kursy na drony. Co sprawia, że są nieskuteczne?

You are currently viewing Kursy na drony. Co sprawia, że są nieskuteczne?<p id="breadcrumbs"><span><span><a href="https://dronydlafirmy.pl/">Home</a></span> » <span><a href="https://dronydlafirmy.pl/artykuly-blogowe/">Artykuły Blogowe</a></span> » <span><a href="https://dronydlafirmy.pl/category/podcast/">Podcast</a></span> » <span class="breadcrumb_last" aria-current="page"><strong>Kursy na drony. Co sprawia, że są nieskuteczne?</strong></span></span></p>

Podcast
PRAKTYCZNIE O DRONACH

Ten podcast został stworzony dla Ciebie!
Znajdziesz tu praktyczną wiedzę o wykorzystaniu dronów w Twojej firmie. 

Słuchaj tam, gdzie lubisz

Wstęp

Firma, w której prowadziliśmy warsztaty z przepisów dronowych zaprosiła nas, żeby przeprowadzić wdrożenie w formie szkolenia z podstawowej obsługi drona. Dział zamówień w firmie zlecił dostawę bezzałogowego statku powietrznego na rynku bez konsultacji z operatorem bezzałogowych statków. Sprzęt do firmy dostarczyła firma kurierska. Specjalista, odpowiedzialny za drony, jeszcze w poprzedniej firmie przeszedł szkolenie NSTS-05 czyli według dokumentów miał dość poważne kwalifikacje. Przypomnę, że wg krajowych scenariuszy NSTS-05 to loty BVLOS, czyli loty poza zasięgiem wzroku, bezzałogowymi statkami powietrznymi o masie do 4 kg. Po szkoleniu, które odbyło się około dwa lata temu nie miał okazji wykorzystywać uprawnień, czyli nie robił nic dronem, więc za wiele z tego szkolenia nie pamiętał.

Niezwykle częsty problem - dostawa bezzałogowych statków powietrznych za pośrednictwem kuriera.

Niezwykle często bezzałogowy statek powietrzny zostaje dostarczony kurierem, bez jakiegokolwiek wdrożenia, uruchomienia, omówienia funkcjonalności i możliwości jakie daje. Bardzo często jest tak, że operator, który dostanie takiego drona nawet nie wie gdzie ma zadzwonić, gdy otrzyma taki sprzęt.
Dlatego u nas w Akademia UAV, proces wdrożenia wygląda zupełnie inaczej, zaczynając od dopasowania sprzętu do specyfiki firmy, przez dostawę, szkolenie produktowe, dostawę i wdrożenie oprogramowania, wsparcie przy uruchomieniu aż po pełne wsparcie po dostawie. Użytkownik drona ma jeden kontakt i nie musi się zastanawiać gdzie ma dzwonić i co ważne wie, że nie będzie odsyłany, czyli nie będzie ofiarą bardzo popularnej spychologii. Wie też, że jak będzie miał branżowe pytanie to u nas otrzyma odpowiedź, nie będzie musiał sam w Internecie szukać odpowiedzi. Mamy u siebie specjalistów od zastosowania dronów w geodezji, w fotowoltaice, w budownictwie, transporcie czyli wszędzie gdzie najczęściej pracują nasi klienci i przez to potrafimy pomóc szybko i własnymi zasobami, co jest unikalne na rynku.

Przekazanie drona przez Akademia UAV

Błędy firm szkolących

Złe dopasowanie szkolenia lub brak dopasowania szkolenia do planowanego wykonywania lotów.

Jest to chyba najpowszechniejsza i najczęstsza choroba, która w konsekwencji powoduje, że odbyty kurs operatora drona jest bez sensu. Jesteśmy w takim układzie prawnym, że właściwe wskazanie uprawnień pilota jakich potrzebuje dana osoba do realizacji założonych celów jest bardzo złożone. Musimy wiedzieć co planuje robić, konkretnie jakim sprzętem dysponuje dana firma, gdzie prowadzi swoje realizacje, jak sama firma jest przygotowana w kontekście choćby oświadczeń o lotach w kategorii szczególnej i jeszcze kilka dodatkowych informacji. Dopiero wtedy możemy podpowiedzieć, które kompetencje są wymagane, aby na tak określonych założeniach, pilot mógł realizować loty w zgodzie z obowiązującymi regułami.
Natomiast najczęściej wygląda to tak.
Reklama w Internecie. Zostań certyfikowanym pilotem drona.
I każdemu jak leci oferuje się kurs NSTS. Firma się zapisuje, płaci nie ważne ile, robi szkolenie z przeświadczeniem, że to jest to, czego potrzebuje a na samym szkoleniu dowiaduje się, że i tak pilot nie będzie mógł latać. Spotkaliśmy się z bardzo dużo razy. Obiecałem, że ten odcinek nie będzie nawiązywał do wcześniejszych, więc muszę wyjaśnić dlaczego kurs NSTS oferowany bez głębszej analizy sytuacji danej osoby czy firmy nie ma sensu.
NSTS, czyli krajowe scenariusze standardowe to taka konstrukcja, zresztą bardzo udana, wprowadzona przez Urząd Lotnictwa Cywilnego, która była i jeszcze jest, pomostem pomiędzy naszymi starymi i nieobowiązującymi już przepisami a regulacjami europejskimi. Mamy 8 krajowych scenariuszy standardowych, które określają pewne ramy w których jako piloci możemy się poruszać w określmy to, ułatwiony sposób.
Na przykład, kurs Nsts-01 pozwala wykonywać loty w zasięgu wzroku dronami do 4kg. Co to oznacza? Oznacza to, że mając uprawnienia pilota uzyskane na szkoleniu, pilot może realizować loty w ramach tego scenariusza. Tu też należy się krótkie wyjaśnienie, bo istnieją dwa ważne terminy. Pilot drona i operator bezzałogowych statków powietrznych.

Pilot drona a operatorów dronów - różnice.

Dla uproszczenia, traktujemy operatora bezzałogowych statków powietrznych jako firmę, które wykorzystuje drony do swoich zadań. Operatorem są np. linie lotnicze LOT, posiadające swoje samoloty. I operator, czyli linie, zatrudniają pilotów do tego, aby tymi samolotami latać. W dronach jest analogicznie. Jako firma jesteście operatorem dronów i macie w swojej strukturze pilotów bezzałogowych statków powietrznych, którzy na Wasze potrzeby latają dronami. Oczywiście jest też tak, że pilot jest operatorem, ale dla uproszczenia nie będę wchodził w ten przypadek.
Żeby operator mógł wykorzystać uprawnienia pilota, to musi dopełnić formalności. Żeby skorzystać z uprawnień NSTS, operator musi być do tego uprawniony. Robi się to na zasadzie oświadczenia składanego w ULC, że od tego i tego dnia jako firma będziemy wykonywać loty na podstawie zasad określonych w da nym krajowym scenariuszu standardowym NSTS.
Pamiętacie, że NSTS jest tylko pomostem, który prowadził nas do pełnego wdrożenia przepisów europejskich. Można nawet powiedzieć, że to był most tymczasowy.
W związku z tym, takie oświadczenie można było złożyć jedynie do końca 2023 roku, bo NSTS obowiązują tylko do 31.12.2025 roku. Więc, jeśli teraz firma wyśle człowieka na szkolenie NSTS i ta sama firma nie złożyła oświadczenia w ubiegłym roku to i tak nie będzie mogła realizować lotów na podstawie krajowych scenariuszy standardowych.

Więc jest to podstawowy problem, który sprawia, że szkolenie nie przynosi zakładanych rezultatów.

Czy każdy chce latać dronem?

Kolejny punkt, który mam na swojej liście to szkolenie na siłę bądź szkolenie jako nagroda lub kara. Nie każda osoba ma ochotę czy potrzebę aby uczyć się nowych rzeczy. Spotykamy się z tym, że na szkolenia zostają oddelegowani ludzie, którzy absolutnie nie chcą tego robić. Skutek jest taki, że nie angażują się zupełnie w proces szkolenia, co powoduje, że jest ono nieskuteczne.

Kwalifikacje kadry trenerów, instruktorów.

Aktualnie, próg wejścia, żeby założyć ośrodek szkolenia pilotów dronów jest niezwykle niski. Praktycznie każdy może złożyć kilka oświadczeń w urzędzie lotnictwa cywilnego i oferować swoje usługi jako ośrodek szkolenia pilotów dronów. Weryfikacja, czy ośrodek działa dobrze od strony formalnej, nastąpi po czasie, gdy firma zostanie poddana audytowi przez nadzór lotniczy, czyli Urząd Lotnictwa Cywilnego. Istotne jest też to, że aby mieć ośrodek szkoleniowy nawet nie trzeba mieć drona!
I o ile ciężko jest traktować „jakość szkoleń” jako obiektywny parametr o tyle już kwalifikacje trenerów można ocenić.
W naszym zespole mamy ludzi, którzy są w branży dronów od wielu lat. Nasi instruktorzy pomagali wdrażać drony w wielu firmach, przez co są w stanie korzystać z tych doświadczeń i dzielić się nimi z naszymi nowymi klientami. Pozwala to unikać błędów, co sprawia, że wdrożenie jest skuteczniejsze. Realizowaliśmy setki projektów dla firm geodezyjnych, dla generalnych wykonawców z branży budowlanej, firm które instalują i nadzorują farmy fotowoltaiczne i wiatrowe i realizowaliśmy wiele projektów dla ogólnie nazwijmy to służb porządku publicznego. Czyli służb specjalnych, policji, straży pożarnej w tym ochotniczych straży pożarnej i wodnego ochotniczego pogotowia ratunkowego. Wszystko to sprawia, że możemy spojrzeć na Waszą firmę z perspektywy doświadczeń wynikających właśnie z tych zrealizowanych projektów a Wy z tych doświadczeń możecie korzystać.

Szkolenie operatora dronów w terenie

Brak zrozumienia sytuacji Klienta.

Łączy się to z pierwszym punktem, czyli złym dopasowaniem szkolenia. Jeżeli od samego początku nie wiemy jakim celom ma służyć dron, czy drony w danej firmie, to nie da się zrealizować skutecznego szkolenia.
Profesjonalne szkolenia, jako proces przygotowania kandydata do:

1.       zdobycia certyfikatu kompetencji pilota bezzałogowego statku powietrznego (dawniej operatora bezzałogowych statków powietrznych),
2.       do praktycznego wykonywania zadań,

musi być zaprojektowane, aby ten drugi punkt kandydat po zakończonym szkoleniu mógł skutecznie wykonywać. Jeśli nie wiemy co ma być celem, to ciężko jest przygotować skuteczne szkolenie.

Niewłaściwe przygotowanie sprzętowe.

Rozwój technologiczny dronów postępuje bardzo szybko. Nie da się realizować skutecznych szkoleń bez cyklicznych inwestycji w sprzęt. Dron, który dwa, trzy lata temu był nowością, dziś jest już starą konstrukcją. Dlatego dla zwiększenia skuteczności nasze szkolenie praktyczne prowadzone jest z użyciem najnowszych rozwiązań i takich na jakich nasi Klienci będą realizować swoje zadania. Wszystko po to, aby po odbyciu szkolenia praktycznego znali sposoby korzystania ze sprzętu, który potem będą wykorzystywać w praktyce.

Perspektywa uczestników szkoleń specjalistycznych na drony.

1. Motywacja i zaangażowanie. Choćby nie wiem jaki sprzęt miała firma szkoląca, choćby nie wiem jak wykwalifikowany będzie tam instruktor, to jeśli uczestnik szkolenia nie ma chęci na to, aby skorzystać z tego szkolenia, to ono nigdy nie będzie skuteczne. Więc motywacja i zaangażowanie, czyli chęć wyciągnięcia z tego czasu jak najwięcej jest niezwykle ważne.

2. Gotowość i chęć do samodzielnej nauki po szkoleniu.
To jest niezwykle ważny punkt, który chcę mocno podkreślić. Jak zdaliście egzamin na prawo jazdy, to myślę, że w większości każdy ma podobne odczucia. Mam dokument i dopiero teraz samodzielnie mogę nabierać praktyki i uczyć się jeździć. Dokładnie tak samo jest przy dronach. Skończone szkolenie i zdany egzamin to początek samodzielnego doskonalenia i zdobywania różnych doświadczeń. Nie można traktować szkolenia, czy kursu jako końca swojego rozwoju. Jest to ważny początek i tak rekomenduję traktować szkolenie.

 3.   Szkolenie jako magiczna tabletka z kompetencjami.
Zupełnym początkiem dla każdego, kto chce latać dronem z kamerą jest uzyskanie uprawnień w kategorii otwartej A1/A3. Kategoria otwarta to loty niskiego ryzyka, wyłącznie VLOS czyli w zasięgu wzroku pilota, nie wyżej niż 120m nad terenem i dronami z klasą od C0 do C4. Te uprawnienia można zdobyć w krajowym systemie informacji dronowej. Potwierdzeniem zdobycia uprawnień jest zaliczony egzamin teoretyczny w formie online, poprzedzony zapoznaniem się z prezentacją omawiającą główne zagadnienia prawne, proceduralne i zasady bezpieczeństwa. W praktyce jest tak, że każdy takie uprawnienia może zdobyć.

Kategoria szczególna

Kolejnym krokiem są loty o wyższym ryzyku, czyli kategoria szczególna. Mówimy tu już o lotach o wyższym ryzyku. Wyższe ryzyko to np. loty BVLOS poza zasięgiem wzroku.

W świetle przepisów, nie jest wymagane szkolenie teoretyczne. Wymagane jest jedynie zaliczenie egzaminu teoretycznego. To co jest napisane małym druczkiem, na co nie każdy zwraca uwagę to to, że obowiązkiem pilota jest znać i przestrzegać wszelkie przepisy i zasady wykonywania lotów.

Co zrobić, żeby szkolenie realnie dało wartość i przyniosło rezultaty?

Jako Akademia UAV jesteśmy w branży dronów od 10 lat, przeszliśmy wiele zmian przepisów. I nawet mając tyle lat doświadczeń, wielokrotnie siadamy i robimy wewnętrzną burzę mózgów, żeby zinterpretować jakiś przypadek.
Po co Wam to mówię?
Po to, że coraz częściej po szkoleniach, nasi konsultanci pracują z firmą Klienta przez kilka miesięcy wdrażając nowo wyszkolonego pilota do realizacji zadań firmowych.
Pamiętając, że taki specjalista jest pilotem tylko okazjonalnie, nie ma takiej możliwości, aby po szkoleniu potrafił wszystko zrealizować samodzielnie. Taka praca polega na tym, że konsultant wspiera pilota w tych zadaniach, które pojawiają się na co dzień a generują wątpliwości. Konsultant jest kołem ratunkowym z którego nowy pilot może zawsze skorzystać. Zazwyczaj 4-5 miesięcy takiej bliskiej współpracy powodują, że przestajemy być potrzebni a pilot staje się w 100% samodzielny. Takie połączenie szkolenia i bieżącego wsparcia konsultanta daje najlepsze rezultaty na koniec.

Widząc skuteczność tej metody dajemy absolwentom naszych szkoleń pakiet godzin wsparcia konsultanta, po to, żeby gdy już będą realizować zadania dronem samodzielnie, mieli możliwość wrócić do nas i zapytać, gdy coś będzie stanowiło dla nich problem.

To co najczęściej jest problemem, to weryfikacja zasad lotu w danej strefie geograficznej, wsparcie w procesie uzyskiwania zgody na lot w danym miejscu i przygotowanie wymaganej w firmie dokumentacji ( w szczególności chodzi tu o instrukcję operacyjną).

Takie podejście do wsparcia Klientów jest unikalne i niespotykane na rynku, ale wiemy o tym, ze dzięki takiemu podejściu, połączenie szkolenia z wsparciem konsultanta, wtedy kiedy pilot tego potrzebuje, przynosi najlepsze rezultaty.

Potrzebujesz szkolenia dla Twojego zespołu?

Jeżeli potrzebujesz zorganizować szkolenie dla Twojego zespołu lub odświeżyć wiedzę do aktualnych przepisów, koniecznie zapoznaj się z naszą ofertą. 

Nie wiesz od czego zacząć?

Jeżeli zastanawiasz się, co będzie dla Ciebie najlepszym wyborem, to pomocna może być bezpłatna konsultacja.
Po wypełnieniu krótkiego formularza zadzwonimy do Ciebie, żeby dowiedzieć się właśnie o tych kluczowych sprawach i wtedy postaramy się podpowiedzieć, które uprawnienia a tym samym szkolenie będzie dla Ciebie optymalnym wyborem.
Bardzo często jest tak, że wystarczające są podstawowe uprawnienia, do których my nie będziemy potrzebni. Nic nie tracisz korzystając z bezpłatnej konsultacji, możesz jedynie zyskać.
Możesz zyskać konkretną informację, możesz zyskać zaoszczędzone błędnie ulokowane środki w przypadku niewłaściwie wybranego szkolenia.

Zapisz się na bezpłatną konsultację.

Formularz konsultacji