Uprawnienia na drony. 5 pytań, które pozwolą Ci wybrać właściwe szkolenie.

You are currently viewing Uprawnienia na drony. 5 pytań, które pozwolą Ci wybrać właściwe szkolenie.<p id="breadcrumbs"><span><span><a href="https://dronydlafirmy.pl/">Home</a></span> » <span><a href="https://dronydlafirmy.pl/artykuly-blogowe/">Artykuły Blogowe</a></span> » <span><a href="https://dronydlafirmy.pl/category/aktualnosci/">Aktualności</a></span> » <span class="breadcrumb_last" aria-current="page"><strong>Uprawnienia na drony. 5 pytań, które pozwolą Ci wybrać właściwe szkolenie.</strong></span></span></p>

Podcast
PRAKTYCZNIE O DRONACH

Ten podcast został stworzony dla Ciebie!
Znajdziesz tu praktyczną wiedzę o wykorzystaniu dronów w Twojej firmie. 

Grrafika kobiety z czerwonym tabletem w dłoniach sterującej dronem

Subskrybuj

PODCAST

Uprawnienia na drony, licencja na drona, certyfikat kompetencji pilota bezzałogowego statku powietrznego. Które szkolenie wybrać?

Na wstępie chcę zaznaczyć, że terminy spotykane w internecie: certyfikat kompetencji pilota bezzałogowego statku powietrznego, świadectwo kwalifikacji uavo, licencja na drona, licencja na bezzałogowy statek powietrzny, certyfikat na drona oznaczają to samo i określają uprawnienia pilota drona.
Dużo reklam internetowych kusi użytkowników hasłem, „…do końca 2025 roku możesz nabyć uprawnienia do lotów w ramach NSTS”. Podkreślam, możesz nabyć uprawnienia.
Kto z Was dziś rano obudził się z myślą, że dziś jest ten dzień, kiedy muszę nabyć uprawnienia NSTS? Raczej nikt! I to jest zupełnie naturalne. To, czy potrzebuję uprawnienia na drony NSTS, STS czy może jeszcze coś innego jest sprawą drugorzędną. Potocznie nazywana, licencja na drona jest drogą do rozwiązania problemu w mojej firmie a nie istotą tego problemu.
Niestety większość ofert firm szkolących na rynku wskazuje na to, że istotą sprzedawanych szkoleń jest dostarczenie dokumentu/certyfikatu a nie realnej wiedzy i umiejętności. Zwłaszcza umiejętności praktycznych, które pozwolą wykorzystać drony do pracy firmy. Wiedzy natomiast do tego, aby wykorzystanie drona przynosiło korzyści biznesowe organizacji, a nie narażało ją na niepotrzebne konsekwencje formalne i prawne.
W mojej ocenie takie podejście prowadzi to do patologii kompetencji pilotów dronów.
Weryfikacja umiejętności pilota BSP przychodzi wtedy, gdy nabyte uprawnienia trzeba wykorzystać w praktyce. Wtedy bardzo często pojawiają się problemy i pytania.
Ale co z klientem? Co z Tobą ? Czy ktoś zadał sobie pytanie, na ile to szkolenie faktycznie jest potrzebne klientowi? Co ma być na koniec? Jakie umiejętności ma zdobyć?
Właśnie z uwagi na to, że dla nas w Akademii Klient i jego potrzeby są na 1 miejscu, tylko w ostatnich kilku miesiącach odradziliśmy zakup szkolenia NSTS kilkudziesięciu osobom. Bo jest coś takiego jak etyka w biznesie, która jest dla nas niezwykle ważna!
Jeżeli wiemy, że Klient do realizacji zadania nie potrzebuje kategorii szczególnej, to zwyczajnie mówimy to wprost. Podpowiadamy drogę, która pozwala latać dronami zgodnie przepisami i optymalna kosztowo dla klienta a nie dla nas.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze kursu na pilota drona? Czy szkolenie NSTS faktycznie jest lekiem na wszystko?

Używam do wyjaśnienia tej kwestii porównania do wizyty u lekarza internisty. Gdyby na wejściu do gabinetu, każdy otrzymywał receptę na antybiotyk służący do leczenia anginy, to niekoniecznie byłaby to skuteczna droga leczenia. Po to lekarz robi wywiad, badania, żeby się dowiedzieć co dolega pacjentowi i skierować go na właściwą ścieżkę leczenia.
W Akademii UAV wprowadziliśmy element, który jest właśnie takim kwalifikowaniem pacjenta do dalszego leczenia. W tym celu oferujemy bezpłatną konsultację oraz warsztaty dla firm, które na podstawie celu jaki ma przed sobą firma, pozwalają określić skuteczną drogę leczenia. Początkiem tej drogi są zazwyczaj uprawnienia pilota drona, dobrane odpowiednio do osiągania celów biznesowych firmy.
Jak zatem sprawdzić, które kursy dronowe potrzebuje mój zespół do realizacji celów biznesowych?

Pytanie 1. Czy loty VLOS – w zasięgu wzroku, są wystarczające do mojej firmy?

Pytanie 2. Jakiego rodzaju sprzęt posiadamy? Czy jest to dron z klasą, czy bez klasy? Jaka jest masa drona?

Jeżeli firma wykonuje loty wyłącznie w zasięgu wzroku, dronami z klasą C1 lub C2, wtedy uprawnienia pilota w kategorii Otwartej będą wystarczające. Bardzo dużo zadań da się wykonać w kategorii otwartej. Często dostajemy pytania o zasady wykonywania lotów dronami w kategorii otwartej.
Pamiętaj, że w kategorii otwartej możesz wykonać lot dronem z klasą C w obszarach miejskich. To, na co trzeba zwracać uwagę, to żeby nasz lot nie był intencjonalnie wykonywany nad ludźmi. Należy unikać celowego przelatywania nad ludźmi. To czego nie wolno robić, to latanie nad zgromadzeniami osób. Jeśli zdarzy się przelot na ludźmi, należy niezwłocznie doprowadzić do sytuacji, gdzie można bezpiecznie latać z zachowaniem odległości od osób postronnych.

Jak zdobyć uprawnienia kategorii otwartej?

Do uzyskania certyfikatu kompetencji pilota w kategorii otwartej należy zarejestrować się w Krajowym Systemie Informacji Dronowej (w skrócie KSID) pod adresem drony.gov.pl. Po wykonaniu rejestracji można rozpocząć szkolenie w formie e-learningu. Szkolenie pilota bezzałogowych statków powietrznych do podkategorii A1/A3 podzielone jest na 3 główne grupy.
Pierwsza grupa to przepisy dronowe. Podstawowe regulacje prawne, informacje o kategoriach lotów, klasach i kategoriach dronów, informacje o strefach lotniczych, strefach geograficznych i definicje przestrzeni powietrznej kontrolowanej i niekontrolowanej.
Drugi moduł zawiera informacje, które pilot musi znać przed lotem. Są to między innymi obowiązki operatora bezzałogowego statku powietrznego, minimalny wiek do latania dronem, procedury i przygotowanie przed lotem, planowanie misji, sprawdzenie drona przed lotem oraz sprawdzenie prognozy pogody.
Trzecia część oznaczona jako „lecimy” zawiera opis szkolenia praktycznego do samodzielnego wykonania.
Po zapoznaniu się z materiałem można przystąpić do egzaminu do podkategorii A1/A3, który składa się z 40 pytań jednokrotnego wyboru. Na udzielenie odpowiedzi jest 30 minut i co ważne, nie można cofnąć się do poprzedniego pytania.
Posiadając drona z klasą C2 należy zdobyć uprawnienia kategorii otwartej A2. Po szkoleniu teoretycznym w systemie KSID, na egzamin należy udać się do podmiotu egzaminującego. Egzamin państwowy na operatora drona A2 możesz umówić się tu: Egzamin pilota drona A2

Uprawnienia pilota A1/A3 włącznie z egzaminem, w Polsce nie podlegają opłatom. Są też uznawane w krajach unii europejskiej.
Bardzo często spotykamy się z tym, że firmy wymagają zweryfikowania kompetencji pilotów. Z tego powodu, coraz częściej prowadzimy szkolenia wdrożeniowe dla firm. Nazywamy je podstawowym szkoleniem pilota drona. Szczegółowy opis i zakres szkolenia możesz przeczytać tu: Podstawowe szkolenie pilota drona z praktyką

Bardzo ważnym etapem szkolenia jest część praktyczna z instruktorem. Dzięki temu uczestnik może w warunkach bezpiecznych, pod okiem doświadczonego pilota instruktora poznać specyfikę wykonywania lotów, nauczyć się reagować na sytuacje niebezpieczne i wiedzieć jak im przeciwdziałać.
Jak widać, w Polsce latanie dronem w kategorii otwartej jest dość proste. Nie jest niczym skomplikowanym zdobycie certyfikatu A1/A3. Należy jednak mieć świadomość, że obejrzenie kilkudziesięciu slajdów nie daje realnych umiejętności. Aby to osiągnąć należy wytrenować to samodzielnie, stale monitorując przepisy oraz zdobywając doświadczenie przez praktyczne wykonywanie lotów. Można też wybrać drogę, która zdejmuje z Was ryzyko i skorzystać z wsparcia doświadczonych instruktorów. 

Pytanie 3. Czy wykonuję loty VLOS w rejonie lotnisk kontrolowanych? W szczególności do 1 km od ogrodzenia lotniska?

Jeśli tak, wtedy pilot musi posiadać kompetencje do lotów w kategorii szczególnej. Nie ma co tego wątku rozwijać.
Informacje o szkoleniach znajdziesz tu: Szkolenia w kategorii szczególnej

Pytanie 4. Czy do realizacji zadań, potrzebuję wykonywać loty BVLOS poza zasięgiem wzroku?

Trafia do nas coraz więcej firm, dla których loty poza zasięgiem wzroku stają się codziennością. Potrzebują wykonywać loty geodezyjne, inspekcje rozległych obiektów powierzchniowych lub liniowych. Obsługujemy też firmy ochroniarskie, które z użyciem dronów wspierają pracę oddziałów interwencyjnych.
Widać doskonale, że producenci systemów dronowych też widzą potencjał w lotach BVLOS, czyli poza zasięgiem wzroku, ponieważ pojawiły się na rynku dwa kompaktowe rozwiązania, które mogą być game changerem w zakresie automatycznych misji pomiarowych lub patrolowych. Mam na myśli automatyczne hangary z dronem w środku. Kompaktowe rozwiązania, które bez problemu można wstawić do bagażnika samochodu i przemieścić w dowolne miejsce. Wyobraźmy sobie budowę, która trwa kilka miesięcy i potrzebne są dane, które pokazują postępy pracy. Te same dane możemy wykorzystać do np. liczenia mas ziemnych.
Kolejne zastosowanie automatycznych systemów to np. monitoring rozległych obszarów. Można tam zainstalować dwa hangary, które wymagają wyłącznie dostępu do zasilania oraz Internetu. Dron wyposażony w zależności od potrzeb zadania w kamerę światła widzialnego albo termowizyjną startuje z jednego, realizuje swój lot, ląduje w drugim. Tam ładuje baterię i po kilkudziesięciu minutach jest gotowy do kolejnego lotu. Tak można stworzyć dowolną sieć w obszarze infrastruktury, którą potrzebujemy monitorować.
Do tego typu lotów pilot potrzebuje uprawnienia w kategorii szczególnej. Z uwagi na złożoność operacji, misje automatyczne, ten typ lotu nie wpisuje się w ramy kategorii otwartej.

Pytanie 5. Które uprawnienia pilota w kategorii szczególnej wybrać?

Jeżeli na podstawie poprzednich 4 pytań okazuje się, że pilot potrzebuje uprawnień w kategorii szczególnej, należy się zastanowić, które uprawnienia będą odpowiednie.
Pamiętając, że istnieją 3 drogi do wykonywania lotów w kategorii szczególnej:

  1. Loty w ramach krajowych scenariuszy standardowych (NSTS)

  1. Loty w ramach europejskich scenariuszy standardowych (STS)

  2. Loty w ramach zezwolenia na operację

Jeśli lot mieści się w ramach któregoś scenariusza, wtedy szkolenie NSTS lub STS faktycznie najszybciej pozwoli wykonać zadanie. Jeśli operacja nie mieści się w ramach scenariuszy standardowych,  że jak w przypadku wspomnianych przeze mnie chwilę temu systemów automatycznych, wymagana jest analiza ryzyka. W takim przypadku szkolenie powinno wyposażyć Was w wiedzę jak taką analizę ryzyka wykonać.

W Akademii bierzemy na siebie odpowiedzialność za dopasowanie kompetencji zespołu do zadań jakie mają realizować.
I tak np. szkolenie pilota drona pomiarowego prowadzi Was po ścieżce do zdobycia uprawnień pilota w kategorii szczególnej oraz umiejętności planowania i wykonywania lotów do celów geodezyjnych, pomiarowych i inspekcyjnych. Otrzymujecie też umiejętności do realizacji podstawowej analizy termowizyjnej obiektów.
Czyli priorytetem jest dla nas to, żebyście mogli realizować zadania jakie przed Wami stoją.

Poznaj Szkolenie pilota drona pomiarowego.

Podobnie w przypadku szkolenia pilota drona OZE, gdzie uprawnienia są de facto pochodną tego, co firma realizuje. W ramach tego szkolenia, po zdanym egzaminie, będziecie potrafić zaplanować i wykonać inspekcję instalacji fotowoltaicznej albo wiatraka. Poznaj szkolenie pilota drona OZE.

Jeżeli zastanawiasz się, którą drogą najskuteczniej osiągniesz zakładane w firmie cele, odezwij przez formularz bezpłatnej konsultacji. Nic nie tracisz i niczym nie ryzykujesz. Bezpłatna konsultacja to około 15 minutowa rozmowa przez telefon, gdzie podpowiemy co w Twoim przypadku będzie optymalnym rozwiązaniem. 

Pamiętaj! Celem konsultacji jest pomoc w rozwiązaniu Twojego problemu a nie sprzedaż szkolenia. 

Skonsultuj z nami zakres szkolenia. Zdobądź uprawnienia, których potrzebuje Twoja firma.
Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Formularz konsultacji

Dodaj komentarz