Podcast
PRAKTYCZNIE O DRONACH
Ten podcast został stworzony dla Ciebie!
Znajdziesz tu praktyczną wiedzę o wykorzystaniu dronów w Twojej firmie.
Wstęp
Obecne przepisy unijne, które miały uprościć latanie dronami w całej Europie, nie wskazują jednoznacznych zasad wykonywania lotów w miastach. Dlatego też decyzja, czy lot może się odbyć, zależy od odpowiedniej analizy miejsca lotu, typu drona, wymagań prawnych, ograniczeń przestrzeni powietrznej i innych istotnych elementów.
Kategorie lotów dronem i ryzyko dla ludzi
Zgodnie z przepisami unijnymi, loty dronami dzielą się na trzy główne kategorie ryzyka:
- Kategoria otwarta – dla lotów o niskim ryzyku,
- Kategoria szczególna – dla lotów o średnim ryzyku,
- Kategoria certyfikowana – dla lotów wysokiego ryzyka (np. z materiałami niebezpiecznymi).
Dziś skupimy się na kategorii otwartej i szczególnej, które są najczęściej stosowane w przypadku lotów w miastach.
Zasady kategorii otwartej – gdzie można latać?
W kategorii otwartej kluczową zasadą jest unikanie lotów nad osobami postronnymi, które nie biorą udziału w operacji drona. Oznacza to zachowanie odpowiedniej odległości od ludzi i zabudowań, zarówno dla ich bezpieczeństwa, jak i poszanowania prywatności. W kategorii otwartej mamy trzy podkategorie:
- Podkategoria A1 – dla dronów o wadze do 900g (klasy C0 i C1), np. DJI Mini 4 Pro. Pozwala na loty blisko ludzi, ale nie nad zgromadzeniami.
- Podkategoria A2 – dla dronów do 4 kg (klasa C2), np. DJI Mavic 3 Enterprise. Wymagana jest odległość minimum 30 m od ludzi, która może być zmniejszona do 5 m przy włączeniu trybu niskiej prędkości.
- Podkategoria A3 – dla dronów do 25 kg (klasa C3 i C4), z koniecznością zachowania odległości minimum 150 m od ludzi, co praktycznie wyklucza latanie w mieście.
Osoby zaangażowane a osoby postronne – kogo dotyczy bezpieczeństwo?
Przepisy rozróżniają osoby zaangażowane (piloci, operatorzy, klienci) oraz osoby postronne (osoby nieświadome operacji). Osoby zaangażowane muszą znać zasady bezpieczeństwa i znać instrukcje awaryjne. Osoby postronne, np. przechodnie na ulicach, nie mogą być narażone na ryzyko związane z lotem drona. Zgromadzenia ludzi, takie jak tłumy na wydarzeniach publicznych, również uznawane są za osoby postronne, co ogranicza możliwość przelotu nad nimi.
Kiedy latanie w kategorii szczególnej jest możliwe?
Kategoria szczególna jest stosowana głównie w przypadku bardziej ryzykownych operacji. Loty w miastach mogą być wykonywane na podstawie europejskich standardowych scenariuszy STS-01 i STS-02, ale wymagają zapewnienia tzw. kontrolowanego obszaru naziemnego. Jest to szczególnie trudne do spełnienia w miastach, ponieważ oznacza konieczność zabezpieczenia całego obszaru wokół lotu.
Najczęstsze mity na temat latania dronem w mieście
Mit nr 1: Latanie w mieście to tylko kategoria szczególna. W rzeczywistości, większość standardowych prac, jak fotografia czy inspekcje, można wykonywać w kategorii otwartej.
Mit nr 2: Kategoria otwarta wymaga lotów 150 m od ludzi. W podkategoriach A1 i A2 można latać blisko ludzi, z zachowaniem podstawowych zasad bezpieczeństwa.
Czy dron klasy C5 nadaje się do lotów miejskich? Klasa C5 pozwala na loty w kategorii szczególnej, ale wymaga dodatkowych zabezpieczeń, takich jak systemy przerwania lotu (FTS) lub spadochron i zapewnienia KON (kontrolowanego obszaru naziemnego).
Podsumowanie
Podsumowując, latanie dronem w mieście wymaga nie tylko odpowiedzialności, ale także dobrej znajomości przepisów i starannego planowania. Wybór odpowiedniej kategorii lotu – A1, A2 lub A3 w kategorii otwartej albo szczególnej – pozwala realizować wiele zadań w miejskich warunkach przy zachowaniu bezpieczeństwa. Dzięki tym regulacjom, drony mogą być bezpiecznie wykorzystywane do inspekcji, mapowania czy nagrań wideo.
Dla tych, którzy chcą rozwijać swoje kompetencje i poszerzać umiejętności pilotażu dronów w różnych środowiskach, warto zainwestować w profesjonalne szkolenie. Akademia UAV oferuje kompleksowe kursy, które pomogą w zdobyciu niezbędnej wiedzy i umiejętności, aby wykonywać loty w zgodzie z przepisami i maksymalnie wykorzystać możliwości dronów w codziennej pracy.