Jak latać dronem w mieście?

You are currently viewing Jak latać dronem w mieście?<p id="breadcrumbs"><span><span><a href="https://dronydlafirmy.pl/">Home</a></span> » <span><a href="https://dronydlafirmy.pl/artykuly-blogowe/">Artykuły Blogowe</a></span> » <span><a href="https://dronydlafirmy.pl/category/podcast/">Podcast</a></span> » <span class="breadcrumb_last" aria-current="page"><strong>Jak latać dronem w mieście?</strong></span></span></p>

Podcast
PRAKTYCZNIE O DRONACH

Ten podcast został stworzony dla Ciebie!
Znajdziesz tu praktyczną wiedzę o wykorzystaniu dronów w Twojej firmie. 

Słuchaj tam, gdzie lubisz

Subskrybuj

PODCAST

Wstęp

Obecne przepisy unijne, które miały uprościć latanie dronami w całej Europie, nie wskazują jednoznacznych zasad wykonywania lotów w miastach. Dlatego też decyzja, czy lot może się odbyć, zależy od odpowiedniej analizy miejsca lotu, typu drona, wymagań prawnych, ograniczeń przestrzeni powietrznej i innych istotnych elementów.

Kategorie lotów dronem i ryzyko dla ludzi

Zgodnie z przepisami unijnymi, loty dronami dzielą się na trzy główne kategorie ryzyka:

  • Kategoria otwarta – dla lotów o niskim ryzyku,
  • Kategoria szczególna – dla lotów o średnim ryzyku,
  • Kategoria certyfikowana – dla lotów wysokiego ryzyka (np. z materiałami niebezpiecznymi).

Dziś skupimy się na kategorii otwartej i szczególnej, które są najczęściej stosowane w przypadku lotów w miastach.

Akademia UAV

Zasady kategorii otwartej – gdzie można latać?

W kategorii otwartej kluczową zasadą jest unikanie lotów nad osobami postronnymi, które nie biorą udziału w operacji drona. Oznacza to zachowanie odpowiedniej odległości od ludzi i zabudowań, zarówno dla ich bezpieczeństwa, jak i poszanowania prywatności. W kategorii otwartej mamy trzy podkategorie:

  • Podkategoria A1 – dla dronów o wadze do 900g (klasy C0 i C1), np. DJI Mini 4 Pro. Pozwala na loty blisko ludzi, ale nie nad zgromadzeniami.
  • Podkategoria A2 – dla dronów do 4 kg (klasa C2), np. DJI Mavic 3 Enterprise. Wymagana jest odległość minimum 30 m od ludzi, która może być zmniejszona do 5 m przy włączeniu trybu niskiej prędkości.
  • Podkategoria A3 – dla dronów do 25 kg (klasa C3 i C4), z koniecznością zachowania odległości minimum 150 m od ludzi, co praktycznie wyklucza latanie w mieście.

Osoby zaangażowane a osoby postronne – kogo dotyczy bezpieczeństwo?

Przepisy rozróżniają osoby zaangażowane (piloci, operatorzy, klienci) oraz osoby postronne (osoby nieświadome operacji). Osoby zaangażowane muszą znać zasady bezpieczeństwa i znać instrukcje awaryjne. Osoby postronne, np. przechodnie na ulicach, nie mogą być narażone na ryzyko związane z lotem drona. Zgromadzenia ludzi, takie jak tłumy na wydarzeniach publicznych, również uznawane są za osoby postronne, co ogranicza możliwość przelotu nad nimi.

Kiedy latanie w kategorii szczególnej jest możliwe?

Kategoria szczególna jest stosowana głównie w przypadku bardziej ryzykownych operacji. Loty w miastach mogą być wykonywane na podstawie europejskich standardowych scenariuszy STS-01 i STS-02, ale wymagają zapewnienia tzw. kontrolowanego obszaru naziemnego. Jest to szczególnie trudne do spełnienia w miastach, ponieważ oznacza konieczność zabezpieczenia całego obszaru wokół lotu.

Najczęstsze mity na temat latania dronem w mieście

  • Mit nr 1: Latanie w mieście to tylko kategoria szczególna. W rzeczywistości, większość standardowych prac, jak fotografia czy inspekcje, można wykonywać w kategorii otwartej.

  • Mit nr 2: Kategoria otwarta wymaga lotów 150 m od ludzi. W podkategoriach A1 i A2 można latać blisko ludzi, z zachowaniem podstawowych zasad bezpieczeństwa.

  • Czy dron klasy C5 nadaje się do lotów miejskich? Klasa C5 pozwala na loty w kategorii szczególnej, ale wymaga dodatkowych zabezpieczeń, takich jak systemy przerwania lotu (FTS) lub spadochron i zapewnienia KON (kontrolowanego obszaru naziemnego).

Podsumowanie

Podsumowując, latanie dronem w mieście wymaga nie tylko odpowiedzialności, ale także dobrej znajomości przepisów i starannego planowania. Wybór odpowiedniej kategorii lotu – A1, A2 lub A3 w kategorii otwartej albo szczególnej – pozwala realizować wiele zadań w miejskich warunkach przy zachowaniu bezpieczeństwa. Dzięki tym regulacjom, drony mogą być bezpiecznie wykorzystywane do inspekcji, mapowania czy nagrań wideo.

Dla tych, którzy chcą rozwijać swoje kompetencje i poszerzać umiejętności pilotażu dronów w różnych środowiskach, warto zainwestować w profesjonalne szkolenie. Akademia UAV oferuje kompleksowe kursy, które pomogą w zdobyciu niezbędnej wiedzy i umiejętności, aby wykonywać loty w zgodzie z przepisami i maksymalnie wykorzystać możliwości dronów w codziennej pracy.

Masz pytania związane z lataniem dronami w mieście?

Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Formularz konsultacji