Podcast
PRAKTYCZNIE O DRONACH
Ten podcast został stworzony dla Ciebie!
Znajdziesz tu praktyczną wiedzę o wykorzystaniu dronów w Twojej firmie.
Jak przejść z NSTS na STS?
Koniec NSTS – co to oznacza?
Z dniem 31 grudnia 2025 roku krajowe scenariusze standardowe NSTS przestaną obowiązywać. To ważna zmiana zarówno dla pilotów dronów, jak i operatorów – firm, które realizują loty w kategorii szczególnej. Przejście na europejskie scenariusze standardowe STS nie jest automatyczne, dlatego wymaga świadomego przygotowania.
Dlaczego NSTS w ogóle istniały?
NSTS (National Standard Scenarios) zostały wprowadzone jako tymczasowe rozwiązanie, które miało ułatwić przejście z krajowego systemu prawa lotniczego do ujednoliconych przepisów UE obowiązujących od 2021 roku. W Polsce funkcjonowały jako forma „mostu pontonowego”, który miał dać operatorom czas na dostosowanie się do nowych realiów.
Dla kogo jest STS?
Europejskie scenariusze standardowe STS są przeznaczone dla tych operatorów, którzy nie mieszczą się w ograniczeniach kategorii otwartej – np. wykonują loty:
cięższymi dronami,
poza zasięgiem wzroku (BVLOS),
automatyczne, zdalnie sterowane.

Czy warto przechodzić z NSTS na STS?
Nie w każdym przypadku. Przykładowo, pilot używający rekreacyjnie DJI Mini, który ma uprawnienia NSTS, nie potrzebuje konwersji. Ale firma geodezyjna lub zarządca infrastruktury, realizujący skomplikowane loty, powinna taką konwersję rozważyć. Kategoria otwarta ma ograniczenia, których nie da się obejść bez wejścia w procedury kategorii szczególnej.
Krok po kroku: Jak przejść z NSTS na STS?
Czy konwersja NSTS na STS jest automatyczna?
Nie. Nie istnieje żaden automatyczny mechanizm przekształcania uprawnień NSTS na STS. Niezbędne jest odrębne podejście do egzaminu teoretycznego i szkolenia praktycznego na odpowiednim dronie.
Krok 1: Egzamin teoretyczny STS
Jeśli uprawnienia NSTS były ważne na dzień 31.12.2023, możliwe jest podejście do egzaminu online poprzez platformę KSID (drony.gov.pl).
Jeśli uprawnienia zostały zdobyte po 1 stycznia 2024 roku, egzamin teoretyczny należy zdać w certyfikowanym ośrodku szkoleniowym (np. Akademia UAV).
Ważność certyfikatu STS z wiedzy teoretycznej: 5 lat.
Krok 2: Szkolenie praktyczne
Wymagane jest praktyczne przeszkolenie na dronie zgodnym z odpowiednim scenariuszem:
STS-01 – loty w zasięgu wzroku → wymagany dron z klasą C5.
STS-02 – loty BVLOS → wymagany dron z klasą C6.
Każde z uprawnień wymaga osobnego szkolenia. Akademia UAV oferuje łączone szkolenia STS-01 + STS-02, ale formalnie są to dwie różne kwalifikacje.
Czy trzeba zakończyć konwersję do końca 2025 roku?
Nie. Egzamin teoretyczny można zdać wcześniej, a szkolenie praktyczne wykonać w dowolnym późniejszym terminie. Pozwala to zaplanować proces spokojnie i elastycznie.
Czy brak drona z klasą C5/C6 wyklucza sens konwersji?
Nie. Istnieją co najmniej trzy powody, dla których warto wykonać konwersję mimo braku sprzętu:
Możliwość wykonywania lotów na podstawie innych form zezwoleń w kategorii szczególnej, bez wymogu klasy C5/C6 (np. operacje oparte o analizę SORA i zezwolenie na operację).
Aktualizacja i odświeżenie wiedzy pilota.
Ograniczenia w wybranych strefach przestrzeni powietrznej (np. w rejonach CTR), gdzie nie wystarczają uprawnienia z kategorii otwartej.
O czym jeszcze trzeba pamiętać?
Po zdobyciu kwalifikacji STS, operator musi złożyć oświadczenie o operacji w systemie KSID, informujące Urząd Lotnictwa Cywilnego o spełnianiu warunków danego scenariusza. Bez tego loty nie będą legalne.
Podsumowanie
NSTS przestają obowiązywać 31.12.2025.
Konwersja na STS nie następuje automatycznie – wymagany jest egzamin i szkolenie praktyczne.
Warto przejść na STS, jeśli działalność wykracza poza ramy kategorii otwartej.
Brak klasy C5/C6 w posiadanym dronie nie wyklucza sensu konwersji – STS to tylko jedna z możliwych ścieżek w kategorii szczególnej.
Akademia UAV – Drony dla Firmy, zapewnia pełne wsparcie w procesie przejścia z NSTS do STS.