Nowe prawo dronowe.

You are currently viewing Nowe prawo dronowe.<p id="breadcrumbs"><span><span><a href="https://dronydlafirmy.pl/">Home</a></span> » <span><a href="https://dronydlafirmy.pl/artykuly-blogowe/">Artykuły Blogowe</a></span> » <span><a href="https://dronydlafirmy.pl/category/podcast/">Podcast</a></span> » <span class="breadcrumb_last" aria-current="page"><strong>Nowe prawo dronowe.</strong></span></span></p>

Podcast
PRAKTYCZNIE O DRONACH

Ten podcast został stworzony dla Ciebie!
Znajdziesz tu praktyczną wiedzę o wykorzystaniu dronów w Twojej firmie. 

Słuchaj tam, gdzie lubisz

Subskrybuj

PODCAST

Nowe prawo dronowe – co zmienia nowelizacja ustawy Prawo lotnicze?

Nowelizacja ustawy Prawo Lotnicze – kluczowe zmiany dla operatorów dronów

27 lutego 2025 roku wchodzi w życie nowelizacja ustawy Prawo Lotnicze, która wprowadza istotne zmiany dla użytkowników dronów w Polsce. Nowe prawo dronowe ma na celu dostosowanie krajowych przepisów do unijnych regulacji i zwiększenie bezpieczeństwa operacji bezzałogowych statków powietrznych (BSP). W tym artykule szczegółowo omawiamy najważniejsze zmiany i ich konsekwencje dla operatorów oraz pilotów dronów.

Nowa struktura prawna dla dronów

Nowelizacja wprowadza do ustawy Prawo Lotnicze nowy dział – VIa, poświęcony bezzałogowym statkom powietrznym. Składa się on z sześciu rozdziałów:

  1. Wykonywanie operacji z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego

  2. Strefy geograficzne dla systemów bezzałogowych statków powietrznych

  3. Rejestr operatorów systemów bezzałogowych statków powietrznych

  4. Wyznaczone podmioty, uznane podmioty oraz operatorzy szkolący

  5. Dokumenty potwierdzające kwalifikacje, szkolenia i egzaminy oraz wymagania w zakresie wieku pilota BSP

  6. Zapobieganie bezprawnemu wykonywaniu operacji z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego

Zgłaszanie lotów i rejestracja operatorów

Zgodnie z nowymi przepisami, zamiar wykonania operacji z użyciem drona musi zostać zgłoszony do Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP) poprzez aplikację DroneTower, zintegrowaną z systemem UTM PANSA i Krajowym Systemem Informacji Dronowej (KSID). Wyjątkiem są instytucje państwowe odpowiedzialne za bezpieczeństwo i obronność kraju.

Wszyscy operatorzy dronów o masie powyżej 250 g lub wyposażonych w czujniki zbierające dane osobowe muszą zarejestrować się w rejestrze operatorów BSP na stronie drony.gov.pl.

Ponadto, każda zmiana danych operatora musi być zgłoszona w ciągu 14 dni.

Nowe zasady dotyczące stref geograficznych dla dronów

Nowelizacja precyzuje, kto może wnioskować o wyznaczenie stref geograficznych dla BSP. 

1) Organ administracji publicznej, organ Sił Zbrojnych RP, przewodniczący Komisji Badania Wypadków Lotniczych, Dyrektor Generalny Lasów Państwowych, podmiot uprawniony do wykonywania ratownictwa wodnego, podmiot uprawniony do wykonywania ratownictwa górskiego i dyrektor Rządowego Centrum Bezpieczeństwa – w przypadku konieczności zabezpieczenia przestrzeni powietrznej w celu realizacji zadań ustawowych;

2) Zarządzający infrastrukturą krytyczną, w tym lotniczą, morską, kolejową lub energetyczną, lub terenem górniczym – w przypadku konieczności zabezpieczenia przestrzeni powietrznej w celu wykonania obowiązków tego zarządzającego;

3) Organizator ćwiczeń, treningów, zawodów, pokazów lotniczych lub przelotów okolicznościowych – w przypadku konieczności zabezpieczenia przestrzeni powietrznej na potrzeby wykonania lotów w czasie ćwiczeń, treningów, zawodów, pokazów lotniczych lub przelotów okolicznościowych;

4) Operator systemu bezzałogowego statku powietrznego zamierzający wykonywać operację w kategorii „szczególnej”– w przypadku gdy konieczność wyznaczenia strefy geograficznej wynika z zezwolenia na operację, certyfikatu LUC, scenariusza standardowego lub krajowego scenariusza standardowego;

5) Uznany podmiot, operator szkolący i producent systemów bezzałogowych statków powietrznych.

Także ta lista jest dość obszerna i jeśli zachodzi taka potrzeba, warto wnioskować o wyznaczenie strefy geograficznej.

OPŁATY ZA CZYNNOŚCI ZWIĄZANE Z WYZNACZANIEM STREF GEOGRAFICZNYCH DLA SYSTEMÓW BEZZAŁOGOWYCH STATKÓW POWIETRZNYCH, PRZEDŁUŻANIEM OKRESU ICH OBOWIĄZYWANIA I ICH PONOWNYM WYZNACZANIEM

1. Opłata za przeprowadzenie wstępnej oceny wniosku o wyznaczenie strefy geograficznej

112 zł od każdego wniosku o wyznaczenie strefy geograficznej

2. Opłata za wyznaczenie strefy geograficznej:

1) w przypadku gdy wnioskodawca występuje jednocześnie o wyznaczenie od 1 strefy geograficznej do 10 stref geograficznych lub w przypadku gdy w wyniku przeprowadzenia wstępnej oceny wniosku o wyznaczenie strefy geograficznej wnioskodawca zostaje wezwany do zmiany wniosku, tak aby dotyczył on wyznaczenia do 10 stref geograficznych

390 zł za każdą strefę geograficzną

2) w przypadku gdy wnioskodawca występuje jednocześnie o wyznaczenie od 11 do 49 stref geograficznych lub w przypadku gdy w wyniku przeprowadzenia wstępnej oceny wniosku o wyznaczenie strefy geograficznej wnioskodawca zostaje wezwany do zmiany wniosku, tak aby dotyczył on wyznaczenia od 11 do 49 stref geograficznych

257 zł za każdą strefę geograficzną

3) w przypadku gdy wnioskodawca występuje jednocześnie o wyznaczenie powyżej 49 stref geograficznych lub w  przypadku, gdy w wyniku przeprowadzenia wstępnej oceny wniosku o wyznaczenie strefy geograficznej wnioskodawca zostaje wezwany do zmiany wniosku, tak aby dotyczył on wyznaczenia powyżej 49 stref geograficznych

156 zł za każdą strefę geograficzną

3. Opłata za przedłużenie okresu obowiązywania strefy geograficznej:

1) w przypadku gdy wnioskodawca występuje jednocześnie o przedłużenie okresów obowiązywania od 1 strefy geograficznej do 10 stref geograficznych

101 zł za każdą strefę geograficzną

2) w przypadku gdy wnioskodawca występuje jednocześnie o przedłużenie okresów obowiązywania od 11 do 49 stref geograficznych

78 zł za każdą strefę geograficzną

3) w przypadku gdy wnioskodawca występuje jednocześnie o przedłużenie okresów obowiązywania powyżej 49 stref geograficznych

39 zł za każdą strefę geograficzną

4. Opłata za ponowne wyznaczenie strefy geograficznej:

1) w przypadku gdy wnioskodawca występuje jednocześnie o ponowne wyznaczenie od 1 strefy geograficznej do 10 stref geograficznych

190 zł za każdą strefę geograficzną

2) w przypadku gdy wnioskodawca występuje jednocześnie o ponowne wyznaczenie od 11 do 49 stref geograficznych

129 zł za każdą strefę geograficzną

3) w przypadku gdy wnioskodawca występuje jednocześnie o ponowne wyznaczenie powyżej 49 stref geograficznych

78 zł za każdą strefę geograficzną

Wymagania dotyczące uprawnień pilotów dronów

W tej części Nowelizacji Ustawy znajdziemy znane już zapisy pochodzące z rozporządzenia komisji europejskiej, dotyczące uprawnień pilota.

Dokumentem potwierdzającym posiadanie kwalifikacji pilota i uprawniającym do wykonywania operacji z użyciem dronów jest:

1) potwierdzenie zaliczenia szkolenia i zdania egzaminu online – w przypadku wykonywania operacji w podkategorii A1 i A3 w kategorii „otwartej” – w systemie KSID pod adresem drony.gov.pl

2) certyfikat kompetencji pilota bezzałogowego statku powietrznego w przypadku wykonywania operacji w podkategorii A2 kategorii „otwartej”, – szkolenie możemy wykonać również w systemie KSID, albo skorzystać z praktyki doświadczonych instruktorów na naszym podstawowym szkoleniu pilota drona z praktyką.

3) certyfikat wiedzy teoretycznej, oraz potwierdzenie ukończenia szkolenia praktycznego – w przypadku wykonywania operacji w kategorii „szczególnej”.

Dodatkowo wskazano, że Minister właściwy do spraw transportu określi w rozporządzeniu wzory certyfikatów, uwzględniając zalecenia EASA w tym zakresie.

Nowelizacja Ustawy Prawo Lotnicze obniża również minimalny wiek pilota do 14 lat, jeżeli przynajmniej jedno z rodziców albo opiekunów prawnych wyrazi zgodę na udział w szkoleniu i egzaminie.

W tym samym rozdziale wskazano też warunki, w których Prezes ULC może cofnąć pilotowi uprawnienia.

 I dzieje się tak, gdy pilot:

1) przestał spełniać wymagania konieczne do otrzymania dokumentu zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia nr 2019/947/UE lub

2) uzyskał dokument w oparciu o sfałszowane dokumenty, sfałszował zapisy w dokumencie lub poświadczył nieprawdę, lub

3) wykonując czynności lotnicze:

  1. zagraża życiu lub zdrowiu osób trzecich lub
  2. stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa publicznego, lub
  3. zakłóca spokój lub porządek publiczny, lub
  4. stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu lotniczego, statku powietrznego lub życia lub zdrowia załogi lub pasażerów znajdujących się na jego pokładzie, lub
  5. utrudnia ruch lotniczy lub powoduje jego wstrzymanie lub ograniczenie, lub
  6. wykonuje czynności lotnicze niezgodnie z warunkami określonymi w przepisach będących podstawą wydania danego dokumentu, lub

4) wykonywał czynności lotnicze pod wpływem alkoholu lub środków działających podobnie do alkoholu.
To cofnięcie uprawnień realizowane jest w drodze decyzji administracyjnej, która może być wydana przy użyciu systemu teleinformatycznego, czyli KSID i podlega natychmiastowemu wykonaniu.

Ludzie w kamizelkach odblaskowych, trzymający kontroler do sterowania dronem, podczas szkolenia dla firm dla pilota drona

Kontrole pilotów i uprawnienia do neutralizacji dronów

Osoba użytkująca drona może zostać poddana sprawdzeniu, czy operacja jest wykonywana zgodnie z przepisami prawa, przez:

1) funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Policji, Straży Granicznej, Służby Ochrony Państwa, Służby Celno-Skarbowej, Służby Więziennej, Straży Marszałkowskiej, inspektorów Biura Nadzoru Wewnętrznego, żołnierzy zawodowych wyznaczonych na stanowiska służbowe w Służbie Kontr-wywiadu Wojskowego albo w Służbie Wywiadu Wojskowego, żołnierzy Żandarmerii Wojskowej oraz Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, strażników straży gminnych (miejskich) oraz osoby upoważnione przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

2) strażników leśnych – na terenach lasów,

3) funkcjonariuszy Straży Parku – na terenach parków narodowych,

4) funkcjonariuszy Państwowej Straży Pożarnej – w przypadku gdy wykonywana operacja może stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa funkcjonariuszy Państwowej Straży Pożarnej prowadzących działania ratowniczo–gaśnicze lub wykonujących inne obowiązki służbowe

Natomiast w zakresie tego kto i z jakiego powodu może unieruchomić nam drona.

Bezzałogowy statek powietrzny może zostać zniszczony, albo unieruchomiony albo nad jego lotem może zostać przejęta kontrola, w przypadku gdy:

1) przebieg operacji lub działanie bezzałogowego statku powietrznego:

  1. zagraża lub może zagrozić życiu lub zdrowiu ludzi lub zwierząt,
  2. stwarza lub może stworzyć zagrożenie dla chronionych obiektów, urządzeń lub obszarów,
  3. zakłóca lub może zakłócić przebieg imprezy masowej albo zagraża bezpieczeństwu jej uczestników,
  4. stwarza lub może stworzyć uzasadnione podejrzenie, że może zostać użyty jako środek ataku terrorystycznego,
  5. stwarza lub może stworzyć zagrożenie bezpieczeństwa ruchu lotniczego, statku powietrznego lub życia lub zdrowia załogi lub pasażerów znajdujących się na jego pokładzie,
  6. utrudnia lub może utrudnić ruch lotniczy lub powoduje lub może spowodować jego wstrzymanie lub ograniczenie;

2) bezzałogowy statek powietrzny wbrew zakazowi wykonuje operację w strefie geograficznej ustanowionej nad:

  1. chronionymi obiektami Sił Zbrojnych RP, oraz jednostek organizacyjnych podległych lub podporządkowanych Ministrowi Obrony Narodowej lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej,
  2. obiektami, urządzeniami lub obszarami istotnymi dla bezpieczeństwa lub obronności państwa, bezpieczeństwa publicznego lub nienaruszalności granicy państwowej.

Kto ma do tego uprawnienia?

Do zniszczenia albo unieruchomienia bezzałogowego statku powietrznego albo przejęcia kontroli nad jego lotem, w związku z realizacją zadań ustawowych, są uprawnieni funkcjonariusze Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Policji, Straży Granicznej, Służby Ochrony Państwa, Służby Celno-Skarbowej, Służby Więziennej, Straży Marszałkowskiej, żołnierze zawodowi wyznaczeni na stanowiska służbowe w Służbie Kontrwywiadu Wojskowego albo Służbie Wywiadu Wojskowego, żołnierze Żandarmerii Wojskowej i Sił Zbrojnych RP, pracownicy służby ochrony lotniska, strażnicy leśni, pracownicy ochrony specjalistycznych uzbrojonych formacji ochronnych, a także pracownicy wewnętrznych służb ochrony działających na terenach jednostek organizacyjnych podległych lub podporządkowanych Ministrowi Obrony Narodowej lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej,

UWAGA!

Za szkody powstałe w wyniku zniszczenia albo unieruchomienia bezzałogowego statku powietrznego albo przejęcia kontroli nad jego lotem odpowiada pilot bezzałogowego statku powietrznego lub operator systemu bezzałogowego statku powietrznego zniszczonego albo unieruchomionego albo nad którego lotem przejęto kontrolę.;

Surowe kary za naruszenia przepisów

Nowelizacja przewiduje wysokie kary finansowe za nieprzestrzeganie przepisów.

  1. Kto wykonuje operacje przy użyciu systemu bezzałogowego statku powietrznego niezgodnie z warunkami wykonywania operacji w danej strefie geograficznej, podlega karze pieniężnej w wysokości 10 000 zł za każde naruszenie.
  2. Operator systemu bezzałogowego statku powietrznego, który nie zarejestrował się w rejestrze operatorów, w przypadkach określonych w art. 14 ust. 5 rozporządzenia nr 2019/947/UE, podlega karze pieniężnej w wysokości 10 000 zł.
  3. Operator systemu bezzałogowego statku powietrznego, który nie poinformuje w terminie o zmianie danych zawartych w rejestrze operatorów dotyczących tego operatora, podlega karze pieniężnej w wysokości 500 zł.
  4. Operator systemu bezzałogowego statku powietrznego, który wykonuje z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego operację w kategorii „otwartej”, o której mowa w art. 4 rozporządzenia nr 2019/947/UE, z naruszeniem warunków wykonywania takiej operacji określonych w art. 4 ust. 1 rozporządzenia nr 2019/947/UE, podlega karze pieniężnej w wysokości 4 000 zł za każde naruszenie.
  5. Operator systemu bezzałogowego statku powietrznego, który wykonuje operację w kategorii „szczególnej”, o której mowa w art. 5 rozporządzenia nr 2019/947/UE, bezzałogowym statkiem powietrznym niezgodnym z art. 40 ust. 5 rozporządzenia nr 2019/945/UE, podlega karze pieniężnej w wysokości 10 000 zł.
  6. Operator systemu bezzałogowego statku powietrznego, który wykonuje operację w kategorii „szczególnej”, o której mowa w art. 5 rozporządzenia nr 2019/947/UE, z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego niespełniającego warunków określonych w art. 40 ust. 3 rozporządzenia nr 2019/945/UE, podlega karze pieniężnej w wysokości 10 000 zł.
  7. Operator systemu bezzałogowego statku powietrznego, który wykonuje operację w kategorii „szczególnej”, o której mowa w art. 5 rozporządzenia nr 2019/947/UE, z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego, nie posiadając ważnego na dzień wykonywania operacji zezwolenia na operację, o którym mowa w art. 12 ust. 2 rozporządzenia nr 2019/947/UE, podlega karze pieniężnej w wysokości 10 000 zł.
  8. Operator systemu bezzałogowego statku powietrznego, który wykonuje operację w kategorii „szczególnej”, o której mowa w art. 5 rozporządzenia nr 2019/947/UE, z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego z naruszeniem warunków scenariusza standardowego, o którym mowa w art. 5 ust. 5 rozporządzenia nr 2019/947/UE, podlega karze pieniężnej w wysokości 4 000 zł za każde naruszenie.
  9. Operator systemu bezzałogowego statku powietrznego, który wykonuje z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego operację w kategorii „szczególnej”, o której mowa w art. 5 rozporządzenia nr 2019/947/UE, naruszając warunki certyfikatu LUC, podlega karze pieniężnej w wysokości 12 000 zł.
  10. Pilot bezzałogowego statku powietrznego, który wykonuje operację z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego z naruszeniem warunków wykonywania operacji określonych w scenariuszu standardowym, o którym mowa w art. 5 ust. 5 rozporządzenia nr 2019/947/UE, podlega karze pieniężnej w wysokości 3 000 zł.
  11. Pilot bezzałogowego statku powietrznego, który wykonuje operację z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego z naruszeniem warunków wykonywania operacji określonych w krajowym scenariuszu standardowym, podlega karze pieniężnej w wysokości 4 000 zł.
  12. Pilot bezzałogowego statku powietrznego, który wykonuje operację z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego z naruszeniem wymogów, o których mowa w art. 8 ust. 1 rozporządzenia nr 2019/947/UE, podlega karze pieniężnej w wysokości 500 zł.
  13. Pilot bezzałogowego statku powietrznego, który wykonuje operację z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego niezgodnie z zezwoleniem na operację, o którym mowa w art. 16 ust. 1 rozporządzenia nr 2019/947/UE, podlega karze pieniężnej w wysokości 250 zł.
  14. Operator systemu bezzałogowego statku powietrznego, który wykonuje z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego operację w kategorii „certyfikowanej”, o której mowa w art. 6 rozporządzenia nr 2019/947/UE, z naruszeniem art. 7 ust. 3 rozporządzenia nr 2019/947/UE, podlega karze pieniężnej w wysokości 15 000 zł.
  15. Operator systemu bezzałogowego statku powietrznego, który wykonuje z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego operację w kategorii „szczególnej”, o której mowa w art. 5 rozporządzenia nr 2019/947/UE, z naruszeniem art. 13 ust. 1 rozporządzenia nr 2019/947/UE, podlega karze pieniężnej w wysokości 10 000 zł.
  16. Pilot bezzałogowego statku powietrznego, który wykonuje operację z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego z przekroczeniem zaleceń i ograniczeń określonych przez producenta, podlega karze pieniężnej w wysokości 1000 zł.
  17. Operator systemu bezzałogowego statku powietrznego, który wykonuje operację z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego z naruszeniem art. 14 ust. 5 rozporządzenia nr 2019/947/UE, podlega karze pieniężnej w wysokości 10 000 zł.
  18. Operator systemu bezzałogowego statku powietrznego, który wykonuje operację z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego z naruszeniem art. 14 ust. 7 rozporządzenia nr 2019/947/UE, podlega karze pieniężnej w wysokości 15 000 zł.
  19. Operator systemu bezzałogowego statku powietrznego, który wykonuje operację z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego z naruszeniem art. 14 ust. 8 rozporządzenia nr 2019/947/UE, podlega karze pieniężnej w wysokości 300 zł.

Ubezpieczenie OC dla dronów powyżej 250 g

Nowe przepisy nakładają obowiązek posiadania ubezpieczenia OC dla dronów ważących ponad 250 g.

Ten obowiązek zacznie działać 9 miesięcy od daty wejścia w życie Ustawy. 

Chociaż dokładny zakres tego ubezpieczenia zostanie określony w osobnym rozporządzeniu, wiadomo już, że jego brak będzie skutkować karą w wysokości 4 000 zł.

Opłaty za czynności urzędowe na rzecz ULC

 

Rodzaj czynności urzędowej

Wysokość stawki w zł 
Rozpatrzenie wniosku o uznanie certyfikatu kompetencji pilota bezzałogowego statku powietrznego lub certyfikatu operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego zgodnie z rozporządzeniem nr 2019/947/UE lub równoważnego dokumentu do celów operacji międzynarodowych z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego przez operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego z państwa trzeciego oraz jego uznanie

1000

 
Rozpatrzenie wniosku i wydanie decyzji w przedmiocie potwierdzenia, o którym mowa w art. 13 ust. 2 rozporządzenia nr 2019/947/UE1500 
Rozpatrzenie wniosku i wydanie decyzji w przedmiocie zezwolenia, o którym mowa w art. 12 ust. 2 rozporządzenia nr 2019/947/UE, na operację w kategorii „szczególnej”, o której mowa w art. 5 rozporządzenia nr 2019/947/UE, wykonywaną z użyciem jednego systemu bezzałogowego statku powietrznego500 
Rozpatrzenie wniosku i wydanie decyzji w przedmiocie zezwolenia, o którym mowa w art. 12 ust. 2 rozporządzenia nr 2019/947/UE, na operację w kategorii „szczególnej”, o której mowa w art. 5 rozporządzenia nr 2019/947/UE, wykonywane rojem bezzałogowych statków powietrznych1000 
Wydanie potwierdzenia odbioru i kompletności oświadczenia, o którym mowa w art. 156d ust. 4 ustawy, za każdy krajowy scenariusz standardowy50 
Wydanie potwierdzenia odbioru i kompletności oświadczenia, o którym mowa w art. 5 ust. 5 rozporządzenia nr 2019/947/UE, za każdy scenariusz standardowy, o którym mowa w dodatku 1 do załącznika do rozporządzenia nr 2019/947/UE50 
Rozpatrzenie wniosku i wydanie decyzji w przedmiocie zezwolenia na operację, o którym mowa w art. 16 ust. 1 rozporządzenia nr 2019/947/UE50 
Rozpatrzenie wniosku i wydanie decyzji w przedmiocie zmiany, o której mowa w art. 156c ust. 4, zezwolenia na operację, o którym mowa w art. 12 ust. 2 rozporządzenia nr 2019/947/UE, wskazanego w ust. 13 i 14500 
Rozpatrzenie wniosku i wydanie decyzji w przedmiocie przedłużenia ważności zezwolenia na operację, o którym mowa w art. 12 ust. 2 rozporządzenia nr 2019/947/UE, wskazanego w ust. 13 i 14250 
Rozpatrzenie wniosku o pojedynczą zmianę w potwierdzeniu wskazanym w ust. 15 i 1610 
Rozpatrzenie wniosku o pojedynczą zmianę w zezwoleniu wskazanym w ust. 1715 
Rozpatrzenie wniosku o zamiarze przeprowadzania egzaminu z wiedzy teoretycznej do wykonywania ope-racji w podkategorii A2 kategorii „otwartej”, o której mowa w art. 4 rozporządzenia nr 2019/947/UE, oraz wyznaczenie podmiotu600 
Rozpatrzenie wniosku o zamiarze przeprowadzania egzaminu z wiedzy teoretycznej do wykonywania operacji w kategorii „szczególnej”, o której mowa w art. 5 rozporządzenia nr 2019/947/UE, oraz wyzna-czenie podmiotu1000 
Rozpatrzenie, złożonego przez operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego ubiegającego się o przyznanie uprawnienia do prowadzenia szkolenia praktycznego i oceny umiejętności praktycznych, oświadczenia, o którym mowa w dodatku 4 do załącznika do rozporządzenia nr 2019/947/UE, lub oświadczenia o zamiarze prowadzenia szkolenia praktycznego i oceny umiejętności praktycznych zgodnie z krajowym scenariuszem standardowym – za każdy scenariusz400 
Rozpatrzenie wniosku o zamiarze prowadzenia szkole-nia praktycznego i oceny umiejętności praktycznych w ramach zezwolenia na operację, o którym mowa w art. 12 ust. 2 rozporządzenia nr 2019/947/UE400 
Rozpatrzenie, złożonego przez podmiot ubiegający się o uznanie, oświadczenia, o którym mowa w dodatku 6 do załącznika do rozporządzenia nr 2019/947/UE, lub oświadczenia o zamiarze prowadzenia szkolenia praktycznego i oceny umiejętności praktycznych zgodnie z krajowym scenariuszem standardowym – za każdy scenariusz400 

Sprawowanie bieżącego nadzoru nad operatorami systemów bezzałogowych statków powietrznych oraz podmiotami prowadzącymi szkolenia praktyczne i ocenę umiejętności praktycznych pilotów bezzałogowych statków powietrznych

 
Sprawowanie bieżącego nadzoru nad operatorem systemu bezzałogowego statku powietrznego, który złożył oświadczenie o wykonywaniu operacji w kategorii „szczególnej”, o której mowa w art. 5 rozporządzenia nr 2019/947/UE, zgodnie z krajowym scenariuszem standardowym lub scenariuszem standardowym, o którym mowa w art. 5 ust. 5 rozporządzenia nr 2019/947/UE0
Sprawowanie bieżącego nadzoru nad operatorem systemu bezzałogowego statku powietrznego, który posiada zezwolenie, o którym mowa w art. 12 ust. 2 rozporządzenia nr 2019/947/UE1000
Sprawowanie bieżącego nadzoru nad operatorem systemu bezzałogowego statku powietrznego, który posiada zezwolenie na operację, o którym mowa w art. 16 ust. 1 rozporządzenia nr 2019/947/UE0
Sprawowanie bieżącego nadzoru nad operatorem systemu bezzałogowego statku powietrznego, który posiada certyfikat LUC5000
Sprawowanie bieżącego nadzoru nad wyznaczonym podmiotem, o którym mowa w art. 156n ust. 1500
Sprawowanie bieżącego nadzoru nad uznanym podmiotem, o którym mowa w art. 156o ust. 1 pkt 1400
Sprawowanie bieżącego nadzoru nad operatorem systemu bezzałogowego statku powietrznego posiadającym uprawnienie, o którym mowa w art. 156o ust. 1 pkt 2400

Podsumowanie – jak przygotować się do zmian?

  1. Zarejestruj się w systemie drony.gov.pl – jeśli używasz dronów o masie powyżej 250 g lub wyposażonych w kamery.

  2. Zapoznaj się z nowymi zasadami lotów i zgłoszeń – obowiązkowe zgłaszanie operacji w aplikacji DroneTower.

  3. Zadbaj o odpowiednie uprawnienia i szkolenia – zwłaszcza jeśli planujesz loty w kategorii szczególnej.

  4. Śledź aktualizacje dotyczące obowiązkowego OC – jego brak będzie skutkował wysokimi karami.

  5. Zainwestuj w edukację – znajomość przepisów to najlepszy sposób na uniknięcie problemów i kosztownych kar.

  6. Zweryfikuj, czy Twoja firma działa zgodnie z wymaganiami przepisów. 

Nowe prawo dronowe to nie rewolucja, ale znaczący krok w kierunku uregulowania przestrzeni powietrznej dla BSP. Warto odpowiednio przygotować się do tych zmian, aby uniknąć niepotrzebnych komplikacji i kar finansowych.

Masz pytania związane z dronami?

Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Formularz konsultacji