Świadectwo kwalifikacji. Co zrobić, gdy straciło ważność?

You are currently viewing Świadectwo kwalifikacji. Co zrobić, gdy straciło ważność?<p id="breadcrumbs"><span><span><a href="https://dronydlafirmy.pl/">Home</a></span> » <span><a href="https://dronydlafirmy.pl/artykuly-blogowe/">Artykuły Blogowe</a></span> » <span><a href="https://dronydlafirmy.pl/category/podcast/">Podcast</a></span> » <span class="breadcrumb_last" aria-current="page"><strong>Świadectwo kwalifikacji. Co zrobić, gdy straciło ważność?</strong></span></span></p>

Podcast
PRAKTYCZNIE O DRONACH

Ten podcast został stworzony dla Ciebie!
Znajdziesz tu praktyczną wiedzę o wykorzystaniu dronów w Twojej firmie. 

Słuchaj tam, gdzie lubisz

Subskrybuj

PODCAST

Wstęp

W dzisiejszym odcinku podcastu  porozmawiamy o świadectwie kwalifikacji UAVO. Odpowiemy na najczęściej zadawane pytania: czy świadectwo kwalifikacji jest nadal ważne, czy można je odnowić, oraz co zrobić, aby latać dronami zgodnie z obowiązującymi przepisami. Omówimy także, jak zaktualizować swoje uprawnienia na podstawie nowych regulacji.

Czy świadectwo kwalifikacji jest jeszcze ważne?

Od początku 2021 roku zostały ujednolicone przepisy dronowe w całej Unii Europejskiej. Oznacza to, że zaczęły obowiązywać rozporządzenia komisji europejskiej, dotyczące zarówno zasad wykonywania lotów jak i zasad zdobywania kompetencji przez pilotów.  W związku z tym Urząd Lotnictwa Cywilnego do końca 2021 dawał możliwość zrobienia tzw. konwersji uprawnień z krajowego świadectwa kwalifikacji do europejskiego certyfikatu kompetencji pilota bezzałogowego statku powietrznego.

W zależności od tego jakie uprawnienia były wpisane w świadectwie kwalifikacji następowała konwersja do odpowiednich nowych uprawnień. Generalnie było tak, że jak w Świadectwie kwalifikacji mieliście uprawnienia do lotów w zasięgu wzorku to konwertowane były na certyfikat kompetencji pilota do lotów w całej kategorii otwartej i w lotach w zasięgu wzroku w kategorii szczególnej. W przypadku posiadania uprawnień BVLOS, czyli do lotów poza zasięgiem wzroku, świadectwo kwalifikacji było konwertowane na uprawnienia do kategorii otwartej i szczególnej do lotów w zasięgu i poza zasięgiem wzroku. 

Źródło: ULC

Czy mogę dziś zrobić konwersję świadectwa kwalifikacji?

Niestety, konwersja świadectwa kwalifikacji na nowy certyfikat kompetencji pilota dronów nie jest już możliwa. Jednak istnieją alternatywne sposoby na zdobycie nowych uprawnień. Sprawdź, jak przejść przez ten proces.

Co zrobić, aby latać dronami komercyjnie?

Zacznę od tego, że aktualnie nie mamy podziału na loty komercyjne i niekomercyjne. Aktualne przepisy dzielą loty ze względu na ryzyko jaki ten lot powoduje.
Mamy trzy kategorie lotów:

  • kategorię otwartą
  • kategorię szczególną
  • kategorię certyfikowaną.

Na dzień nagrywania tego podcastu, czyli 20 października 2024 roku, tak realnie możliwe do wykonywania są tylko loty o najniższym i średnim ryzyku, czyli odpowiednio kategoria otwarta i szczególna.
Nie będę dziś wchodził zbyt mocno w szczegóły zasad dla kategorii otwartej i szczególnej, bo znajdziecie w tym podcaście dedykowane tym tematom odcinki.
Odcinek 6 dotyczy kategorii otwartej a odcinek 7 poświęcony został kategorii szczególnej.

Niezależnie od tego czy chcecie latać komercyjnie, czy nie po pierwsze trzeba się zarejestrować jako operator bezzałogowych statków powietrznych w krajowym systemie informacji dronowej.

Operator, osoba fizyczna albo firma, która chce w swojej działalności wykorzystywać drony.
Żeby to zrobić wchodzicie  na stronę drony.gov.pl/ i klikacie „Zarejestruj się”. Następnie, po uzupełnianiu danych i wybieracie „Dodaj profil pilota”. Pojawi się zakładka „szkolenia i egzaminy. Przechodzimy do szkoleń i wybieramy „Kurs A1/A3”, który stanowi podstawę do jakiegokolwiek dalszego zdobywania kwalifikacji pilota. W tym samym miejscu możecie przejść do egzaminu teoretycznego A1/A3. Egzamin to 40 pytań jednokrotnego wyboru, zalicza 75% poprawnych odpowiedzi.
W ten sposób możecie zdobyć podstawowe uprawnienia, czyli certyfikat kompetencji pilota bezzałogowych statków powietrznych w kategorii otwartej podkategorii A1/A3.
Oznacza to, że będziecie mogli wykonywać loty wyłącznie w zasięgu wzroku, do maksymalnej wysokości 120m nad powierzchnią terenu.

Jak rozszerzyć kompetencje?

Jeżeli loty w zasięgu wzroku w kategorii Otwartej okażą się dla Ciebie niewystarczające, bo np. chcesz latać dużym dronem ze skanerem laserowym, albo dużym rolniczym dronem albo dużym samolotem albo wirnikowcem transportowym, bądź wykonywać misje poza zasięgiem wzroku, wtedy Twoje uprawnienia trzeba rozszerzyć do lotów w kategorii szczególnej.

Nasze programy rozwojowe przygotowaliśmy tak, żeby pomóc w realizacji konkretnych zadań z wykorzystaniem dronów.

Jest to unikalne na rynku, ale widzimy, że jest to bardzo skuteczna metoda. Nie zostawiamy Cię też bez opieki po szkoleniu.
Zauważyliśmy, że piloci zaraz po szkoleniu mają problem z tym, żeby określić np. jak w danym miejscu wykonać lot. Jak uzyskać zgodę? Do kogo o taką zgodę się zwrócić? W związku z tym u nas, po szkoleniu każdy otrzymuje pakiet konsultacji. Dzięki temu możesz się do nas zwrócić z pytaniem jak taką zgodę uzyskać. Mówię jedynie o tych zgodach, bo w 90% pytań podczas tych konsultacji właśnie o to pytacie.

I teraz, bardzo ważne. Internet obfituje w różnego rodzaju oferty szkoleń. Mniej lub bardziej sensownych.
Zanim podejmiecie decyzje mam dla Was dwie propozycje.

  1. Propozycja to przesłuchanie 2 odcinka tego podcastu, gdzie na podstawie odpowiedzi na 5 pytań które sobie zadacie, będzie Wam łatwiej wybrać te uprawnienia i szkolenie, które są Wam faktycznie potrzebne.
  2. Propozycja to skorzystanie z bezpłatnej konsultacji. Jeśli czujecie zamęt w głowie z tymi nowymi przepisami, chcecie się upewnić, że zadania jakie przed Wami stoją będziecie mogli wykonywać mając takie i takie uprawnienia, to zapytajcie.

Bezpłatna konsultacja właśnie po to jest. Czyli po to, żebym Wam pomóc w rozwiązaniu jakiegoś problemu.

Masz pytania związane z wdrożeniem drona do Twojej firmy? Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Formularz konsultacji

Czy potrzebne są badania lotniczo-lekarskie?

Obecnie badania lekarskie nie są wymagane do zdobycia nowego certyfikatu kompetencji, co jest istotną zmianą w porównaniu z wymogami dla dawnych posiadaczy świadectwa kwalifikacji.

Jak wygląda nowy egzamin?

Przepisy zmieniły się również w kwestii egzaminów. Dowiedz się, jak zdobyć nowe świadectwo kompetencji w ramach obowiązujących testów teoretycznych, które zastąpiły praktyczne egzaminy dla świadectwa kwalifikacji.

Podsumowanie

Świadectwo kwalifikacji UAVO straciło ważność i nie można go odnowić w dawnym systemie. Operatorzy dronów muszą zaktualizować swoje kwalifikacje zgodnie z nowymi przepisami unijnymi. Certyfikat kompetencji pilota dronów to nowa forma potwierdzenia uprawnień, która pozwala na legalne i bezpieczne operowanie bezzałogowcami.