Sprawdź te 10 punktów i nie daj się oszukać! Bezpieczna droga rozwoju osobistego Pilota dronów.

You are currently viewing Sprawdź te 10 punktów i nie daj się oszukać! Bezpieczna droga rozwoju osobistego Pilota dronów.<p id="breadcrumbs"><span><span><a href="https://dronydlafirmy.pl/">Home</a></span> » <span><a href="https://dronydlafirmy.pl/artykuly-blogowe/">Artykuły Blogowe</a></span> » <span><a href="https://dronydlafirmy.pl/category/podcast/">Podcast</a></span> » <span class="breadcrumb_last" aria-current="page"><strong>Sprawdź te 10 punktów i nie daj się oszukać! Bezpieczna droga rozwoju osobistego Pilota dronów.</strong></span></span></p>

Podcast
PRAKTYCZNIE O DRONACH

Ten podcast został stworzony dla Ciebie!
Znajdziesz tu praktyczną wiedzę o wykorzystaniu dronów w Twojej firmie. 

Grrafika kobiety z czerwonym tabletem w dłoniach sterującej dronem

Słuchaj tam, gdzie lubisz

Subskrybuj

PODCAST

Wstęp

Zaczęły się wakacje, chwila odpoczynku od obowiązków szkolnych, czas na urlopy i wypoczynek. Jednak są też tacy, którzy chcą wykorzystać ten luźniejszy czas na rozwój osobisty. Spokojnie, nie planuję wcielać się w rolę coacha.
Miałem w ostatnim czasie kilka bardzo ciekawych rozmów na temat tego jak się rozwijać w branży dronów więc postanowiłem, że podzielę się tym z Wami na łamach podcastu. I jakby dla ostudzenia entuzjazmu, miałem też jedną rozmowę, która powiem Wam, wzbudziła we mnie duże pokłady ukrytych chyba dotąd emocji. Rozmowa dotyczyła tego, jak pewien człowiek został zwyczajnie oszukany przez nierzetelną firmę szkoleniową.
Właśnie dlatego postanowiłem połączyć te dwie kwestie i zająć się tematem dzisiejszego odcinka, czyli bezpieczną i spokojną drogą rozwoju osobistego dla tych, którzy chcą się rozwijać i wiążą swoją przyszłość zawodową z pracą pilota drona z tym jak wybrać partnera biznesowego do realizacji tej drogi rozwojowej.

Profesjonalny operator -jak zacząć?

Od czego zaczynacie szukać czegoś co Was interesuje? Z pewnością jak pozostałe 90% ludzi od wpisania tego w Google i nie uwierzycie, ale ja zrobiłem tak samo.
Starałem się wejść w buty osoby, która ma podstawowe informacje na temat dronów, ma podstawowe uprawnienia w kategorii Otwartej A1/A3 i zastanawia się co trzeba zrobić, żeby pójść krok albo trzy kroki dalej. Spędziłem trochę czasu na ten analizie wyników wyszukiwania i wiecie co, dowiedziałem się, że rynek rozwija się dynamicznie, że konkurencja na globalnym rynku jest zaciekła, że dominuje DJI i że zastosowanie dronów jest niezwykle wszechstronne. Czyli same ogólniki i truizmy.

Jak zatem podejść do drogi rozwoju?

Od zawsze uważam, że wiedza jest czymś, czym warto się dzielić i nasza wiedza pozwala dawać innym ludziom wartość. A dając innym wartość sprawiamy, że inni zaczynają to doceniać. I absolutnie nie mam zamiaru, żeby powiedzieć Wam, idźcie na kurs operatora drona. Sporo na ten temat powiedziałem w odcinku numer 8.

Krótko, wracając do podsumowania tamtego odcinka. Zdecydowanie korzystniej jest rozwinąć i wykorzystać kompetencje specjalisty w jakimś zakresie o umiejętność posługiwania się w pracy dronem niż na siłę z pilota drona próbować zrobić specjalistę w jakimś wąskim zakresie.

Z racji tego, że jestem geodetą zawsze posługuję się tym przykładem. Geodeta, który skończył 5 lat studiów, pracuje w zawodzie, wie na czym polega trudność realizacji projektów, zna zagrożenia, wie co jest ważne a co można pominąć w realizacji prac pomiarowych dużo łatwiej wdroży do swojej firmy drona przy wsparciu np. takiej firmy jak nasza Akademia UAV niż odwrotnie. Mnóstwo jest na rynku szkoleń, które w swoim opisie mówią, że po szkoleniu będziesz mógł świadczyć usługi na rzecz firm geodezyjnych itd. Guzik prawda. Nie jest tak. Nie geodeta nie będzie wiedział co jest ważne dla geodety pod kątem specyfiki jego pracy, bo zwyczajnie nie ma do tego podstaw. Nie jest też wielką sztuką zaprojektować misję automatyczną w dronie pod kątem zebrania danych, jednak to co jest największa wartością to analiza i interpretacja tych danych, której bez specjalistycznej wiedzy zwyczajnie nie da się wykonać.

Oczywiście, zdaję sobie sprawę, że często ludzie stają przed różnymi wyborami w życiu. Czasami podejmują decyzję o zupełnej zmianie kwalifikacji zawodowych, zmianie branży w której pracują. Powodów jest wiele od najczęściej spotykanych powodów ekonomicznych przez chęć doświadczania czegoś nowego, wyzwania, potrzebę zdobywania nowych kompetencji aż po wypalenie zawodowe.

Z tym też często się spotykamy podczas naszej bezpłatnej konsultacji. I możecie wierzyć lub nie, ale czuję wtedy na sobie dużą odpowiedzialność, bo ktoś zadając takie pytanie, obdarza mnie ogromnym zaufaniem. I wiem, że nie jest tak, że jedynie nasz głos się liczy, bo zapewne rozmawia też z innymi firmami, jednak podczas takiej rozmowy zawsze staram się dotrzeć do tego co takiego człowieka najbardziej interesuje, w czym jest dobry bądź dobra, jakie ma wcześniejsze doświadczenia. A wszystko po to, żeby spróbować znaleźć specjalizację albo prawdziwą pasję tego człowieka i wykorzystać ją w dalszym etapie zdobywania kwalifikacji dronowych.

Podstawowe uprawnienia pilota.

Mamy aktualnie w Polsce (stan na dzień 7 lipca 2024 roku), trochę ponad ćwierć miliona zarejestrowanych operatorów dronów. Operatorów, czyli firm, instytucji albo osób fizycznych, którzy deklarują, że wykorzystują drony. Liczba operatorów nie oznacza, że jest tyle samo pilotów, czyli osób faktycznie wykonujących loty. Jednak spośród tej bardzo dużej liczby operatorów dronów, zdecydowana większość to piloci dronów VLOS z podstawowymi uprawnieniami A1/A3 w kategorii Otwartej.

Przypomnę tylko, że operatorem drona kategorii otwartej może zostać osoba po wykonaniu rejestracji. Operator drona musi przejść kurs w formie kilkudziesięciu slajdów prezentacji w Internecie i zaliczyć egzamin online. Całość zajmuje około 30-40 minut i w Polsce jest zupełnie bezpłatne. Po odbyciu szkolenia online i zaliczeniu wspomnianego egzaminu online otrzymujecie europejskie uprawnienia w kategorii Otwartej, honorowane w Unii Europejskiej. Jedynym ograniczeniem jest wiek pilota drona (16 lat).

Spośród wszystkich pilotów dronów, którzy posiadają podstawowe uprawnienia, duża większość to piloci, którzy traktują drony jako hobby i taki latający aparat fotograficzny. Latają sobie, robią zdjęcia jak łowią ryby, zjeżdżają na desce, driftują, czy cokolwiek innego, co chcą utrwalić lub podzielić się z innymi w social media. Jest to grupa, która raczej nie planuje związać się zawodowo z dronami, dlatego te podstawowe uprawnienia i nabyte samodzielnie umiejętności latania dronami są dla nich w zupełności wystarczające.

Druga, duża grupa pilotów z podstawowymi uprawnieniami, to tacy, którzy z dumą wpisują sobie do CV, że są pilotem drona. Zazwyczaj też dość mocno udzielają się na wszelakich grupach dyskusyjnych, tu akurat Facebook wiedzie prym a fakt zdobycia tych podstawowych uprawnień traktują jak wejście na K2 zimą. W komentarza na Facebook też nie oszczędzają nikogo, stawiając się w roli eksperta. Myślę, że rozumiecie o co mi chodzi i nie muszę wchodzić głębiej.

Jest to grupa, która raczej nie szuka rozwoju kompetencji a jedynie oczekuje w Internecie pochwał za swoje osiągnięcia. I często właśnie spośród osób z tej grupy widzimy próby bicia rekordów odległości czy wysokości lotu. Zazwyczaj nie przestrzegają żadnych ograniczeń i zasad bezpieczeństwa lotów. Za nic mają przepisy prawne, konieczności zgłaszania lotów, warunki meteorologiczne itd.

Nikim jestem, żeby mówić komukolwiek jak ma żyć, ale…tak zwyczajnie takie podejście jest dalekie od mojego i dalekie od wartości jakimi kierujemy się w Akademii.

Trzecia grupa spośród osób z podstawowymi uprawnieniami A1/A3 to osoby, które w jakiś sposób i z jakiegoś powodu weszły w świat dronów. Bardzo często z powodów związanych z jakimś hobby, czyli podobnie jak pierwsza z omawianych grup. Jednak to, co różni tą grupę od typowych amatorskich czy też hobbystycznych zastosowań jest to, że osoby z tej grupy widzą większy potencjał w technologii dronów niż tylko wykorzystywanie ich do filmowania i fotografowania pięknych widoków na wakacjach.

To osoby, które właśnie zauważyły możliwość wykorzystania dronów w swoich życiu zawodowym lub zauważyły możliwość połączenia pasji czy też hobby z pracą operatora drona.

I chcę, żeby to też mocno wybrzmiało, nie ma żadnych ograniczeń w wykorzystaniu drona do celów komercyjnych przez pilota z podstawowymi uprawnieniami A1/A3. Mając certyfikat kompetencji pilota A1/A3 w kategorii Otwartej możecie wykonywać loty zarówno rekreacyjne jak i komercyjne. Ważne, żeby mieścić się w ramach kategorii Otwartej no i oczywiście znać te ramy.

Droga rozwoju osobistego pilota bezzałogowego statku powietrznego.

Zazwyczaj potrzeba rozwoju wynika z tego, że np. ograniczenia kategorii Otwartej powodują, że nie możesz latać dronem tam, gdzie potrzebujesz, bo np. warunki strefy geograficznej umożliwiają wykonanie lotu w danym miejscu jedynie w kategorii szczególnej.

Być może prowadzisz firmę, lub pracujesz w firmie, gdzie dron może służyć do zbierania jakiegoś typu danych. Mogą to być zdjęcia, może to być chmura punktów i potrzebujesz do tego latać dronem w warunkach BVLOS, czyli loty poza zasięgiem wzroku. Tego typu operacje nie są możliwe w kategorii Otwartej. Być może jeszcze nie wiesz dokładnie w którą stronę chcesz iść, ale wiesz, że chcesz wiedzieć więcej na temat dronów, na temat przepisów i chcesz przede wszystkim te zasady zrozumieć a nie tylko kolokwialnie mówiąc odbębnić, żeby zdać egzamin.

Zanim podejmiesz decyzję, zachęcam Cię do skorzystania z naszej bezpłatnej konsultacji, którą oferujemy tym wszystkim, którzy zastanawiają się w którą stronę skierować swoją uwagę, żeby skutecznie rozwinąć swoje kompetencje.
Ważne jest, żeby powiedzieć czym jest ta konsultacja i na czym polega?
Wypełnij poniższy bardzo krótki formularz. Wpisujesz swój adres mail, numer telefonu i temat rozmowy. Możesz wpisać np. Rozwój osobisty. Nie trzeba się rozpisywać. Wypełnienie formularza zajmie Ci kilkanaście sekund.
Po tym jak otrzymamy Twoje zgłoszenie spodziewaj się bardzo szybko naszego telefonu. Bezpłatna konsultacja to rozmowa telefoniczna, która trwa 15-20 minut i jej celem jest udzielenie precyzyjnej odpowiedzi na Twoje pytanie i rozwiązanie Twojego problemu. To nie jest rozmowa sprzedażowa, tylko analiza Twojego problemu z którym się do nas zgłaszasz. Otrzymujesz rzetelną informację i propozycję rozwiązania problemu.
Oczywiście może zdarzyć się tak, że nie będziemy w stanie pomóc, ale wtedy też jasno o tym mówimy i np. wskazujemy materiał gdzie możesz znaleźć odpowiedź lub kierujemy do osób czy instytucji,  które będą mogły w tym przypadku pomóc.
Także, niczym nie ryzykujesz zapisując się na bezpłatną konsultację a możesz jedynie zyskać.

Chcesz skonsultować drogę rozwoju osobistego? Nie wiesz jaki zakres jest dla Ciebie dobry? Chcesz porozmawiać o innych aspektach pracy pilota drona?

Zapisz się na bezpłatną konsultację.

Formularz konsultacji

10 punktów do sprawdzenia.

Teraz, gdy omówiliśmy sobie już możliwe kierunki rozwoju osobistego przejdziemy do wyboru miejsca, czy wolę to nazywać partnera, któremu taki rozwój osobisty powierzycie.
Wspomniałem Wam na wstępie o pewnej rozmowie, która mnie dość mocno ruszyła i zainspirowała do nagrania dzisiejszego odcinka. Otóż właśnie w ramach konsultacji zgłosił się do nas człowiek, który zapisał się jakiś czas temu na szkolenie NSTS do jakiejś firmy szkoleniowej i z powodu braku kontaktu z tą firmą szuka innego ośrodka w którym będzie mógł zdać egzamin.
Na etapie wstępny, czyli do momentu zapłacenia za szkolenie wszystko było ok. Skracając całą historię, firma zniknęła, nie zostawiła żadnego śladu potwierdzającego odbycie szkolenia, przez co aktualnie nie ma pół dokumentu, który wskazywałby, że jakiekolwiek szkolenie się odbyło, więc przystąpienie do egzaminu nie jest możliwe.
Problem wynika z tego, że próg wejścia, żeby założyć ośrodek szkolenia pilotów dronów jest praktycznie żaden. Praktycznie każdy może złożyć kilka dokumentów w urzędzie lotnictwa cywilnego w formie oświadczenia i oferować swoje usługi jako profesjonalny ośrodek szkolenia pilotów dronów.
Weryfikacja, czy ośrodek działa dobrze od strony formalnej, nastąpi po czasie, gdy firma zostanie poddana audytowi przez nadzór lotniczy, czyli Urząd Lotnictwa Cywilnego. Co ważne, nawet nie trzeba mieć drona, żeby mieć ośrodek szkoleniowy!
Wiem też, że nie jest to odosobniony przypadek, więc teraz kilka wskazówek dla Was, na co zwrócić uwagę, gdy będziecie szukali miejsca do rozwoju swoich kompetencji jako pilot systemów bezzałogowych. Celowo pomijam aspekt pieniędzy, który owszem jest ważny i w mojej ocenie powinien być jednym z kryteriów wyboru oferty, ale zdecydowanie nie najważniejszym i nie jedynym.

1. Czy firma jest wskazana w wykazie podmiotów szkolących Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Na dzień dzisiejszy zgłoszonych jest aż 213 firm szkolących! Co w mojej ocenie jest liczbą bardzo wysoką i wynika z faktu o którym opowiedziałem chwilę wcześniej.

ULC-prowadzenie szkolen

2. Zakres prowadzonych szkoleń.

Mam tu na myśli szkolenia do uzyskania uprawnień, czyli szkolenie NSTS lub STS.
Te dwa elementy można ocenić na zasadzie 0-1 ma albo nie ma. Pozostałe elementy to już Wasza obiektywna ocena i jeśli chcecie możecie to wziąć pod uwagę lub nie.

3. Specjalizacja firmy szkolącej oraz historia firmy.

Wspomniałem Wam, że nie ma specjalnych problemów z założeniem ośrodka oferującego kurs pilota drona. Więc jak już wejdziecie na stronę takiej firmy, to spójrzcie na to co jest dominującą działalnością tej organizacji. W przypadku oszukanego Pana o którym wspominałem, mogłoby to pomóc uniknąć wyrzucenia pieniędzy w błoto. Nie będę podawał konkretnej branży w jakiej pracuje tamta firma, która sprzedała temu człowiekowi szkolenie, ale z pewnością, nie zajmują się dronami full time. Po prostu używają do czegoś drona i postanowili zarejestrować się jako ośrodek szkoleniowy. Zwracajcie uwagę na core działalności firmy, (użyję tego przykładu, bo nijak nie jest związany z tamtym casem), ale być może producent lizaków nie jest najlepszym partnerem w zakresie wdrażania dronów.

W naszym przypadku, od razu wchodząc na stronę widzicie czym się zajmujemy i w czym możemy pomóc. Nie jest tak, że wdrażanie dronów jest dla nas którąś tam linią biznesową. Skupiamy się na tym w 100% i nic innego nie robimy i jasno to komunikujemy. Warto na to zwracać uwagę.

4. Kadra. Instruktorzy.

Jeśli na stronie internetowej nie ma informacji kim są ludzie, którzy tam pracują, czy odpowiadają za firmę, nie ma choćby jednego rzeczywistego zdjęcia, to z jakiegoś powodu jest to przed Wami ukrywane. Spotkałem wiele takich stron, że wszystkiego trzeba się domyślać, albo jest to ukryte pod magicznym przyciskiem „skontaktuj się z nami po więcej informacji”.

U nas znajdziecie zarówno zdjęcia naszych twarzy jak i informacje skąd się wzięliśmy, jakie jest nasze wykształcenie i jak to może pomóc Wam w zakresie wdrożenia dronów w Waszej organizacji.

5. Sprzęt do szkoleń. Drony.

Wielokrotnie widziałem jak firmy szkoleniowej nie posiadają nawet swojej baterii do drona. Bazują albo na wy pożyczeniach lub na sprzęcie który musisz zabrać swój na szkolenie. W mojej ocenie jest to bardzo nieprofesjonalne, dlatego nasza Akademia dysponuje dużą ilością różnorodnego sprzętu. Mamy zarówno wielowirnikowce różnej klasy, od małych DJI Mavic, przez wysokiej klasy sprzęt DJI Enterprise jak DJI Matrice 30T, DJI Matrice 350 RTK, posiadamy drony różnych producentów żeby nie bazować na jednej platformie. Mamy sprzęt Yuneec, mamy dwa samoloty w układzie VTOL, mamy geodezyjne latające skrzydło. Piszemy też o tym na stronie, że podczas naszych szkoleń poznajecie różne systemy i jest to nasz sprzęt, nie trzeba przychodzić ze swoim dronem.

Jest to też duży plus, bo jeśli firma dopiero rozpoznaje możliwości dronów, ma podczas takiego szkolenia możliwość zapoznania się z różnymi dronami, różnym oprogramowaniem. Pozwala to później na bardziej świadome decyzje zakupowe, co z kolei przekłada się na oszczędności, bo pieniądze inwestowane są w te rozwiązania, które faktycznie spełnią wymagania firmy i pilotów w tej firmie.

6. Czy firma szkoleniowa ma swoją fizyczną siedzibę | biuro?

Jest to ważny element, wielokrotnie widzę w różnych materiałach w social media jak szkolenia odbywają się na jakiejś łące. I szkolenie praktyczne faktycznie w takich warunkach musi się odbywać, natomiast zazwyczaj taka forma prowadzenia szkolenia organicza po pierwsze dostępność sprzętu, bo instruktor przyjeżdża z jednym dronem i kilkoma bateriami, co bardzo mocno ogranicza czas jaki może poświęcić uczestnikowi szkolenia. Po drugie brak siedziby, gdzie można przyjechać nie budzi mojego zaufania, ale oceńcie to sami, czy jest to istotny element czy nie. Nasza siedziba główna mieści się na terenie lotniska Warszawa Bemowo, gdzie mamy zarówno dużą, komfortową salę szkoleniową, zaplecze techniczne jak i miejsce do szkoleń praktycznych.

Oczywiście, realizujemy też szkolenia w całej Polsce, jednak dla wielu firm możliwość przyjechania do nas jest elementem który mocno doceniają.

7. Oferowany zakres szkolenia.

Jeśli kontaktując się z firmą od razu dostajecie propozycję szkolenia NSTS, to powinna się Wam zapalić czerwona lampka. Szkoda, że nie da się stopniować kolorów, ale gdyby się dało, to powinna się Wam zapalić potrójnie czerwona lampka. Dziś jest 7 lipca 2024 roku. Zakładając, że jutro zapisujecie się na szkolenie NSTS, po drodze jakiś urlop, to skończycie ten kurs za powiedzmy 3 tygodnie. Czyli jest już sierpień. Zostaje Wam półtora roku korzystania z tych uprawnień i potem koniec. Wygasają. Dodatkowo, kwestia nieszczęsnych oświadczeń o operacji, które determinują to, czy w ogóle możecie korzystać z tych uprawnień. Ale o tym zazwyczaj dowiecie się na szkoleniu po uiszczeniu opłaty. Zatem czy szkolenie NSTS ma  w tym momencie sens? Zostawiam Wam odpowiedź.

My odeszliśmy od oferowania jakiejś cyfry naszym klientom w rozumieniu numeru uprawnienia. Naszym celem jest zrozumieć do czego dana osoba chce wykorzystywać drony i tak opracować program szkolenia, żeby to umożliwić. Dlatego oferujemy szkolenie pilota drona geodezyjnego, szkolenie pilota drona OSP, szkolenie pilota drona OZE. Oczywiście jednym z elementów tych mogę tak nazwać programów rozwojowych są uprawnienia czyli certyfikat kompetencji pilota bezzałogowego statku powietrznego, bo tak być musi i te uprawnienia umożliwią realizowanie tych zadań, ale nie skupiamy się  na STS czy NSTS, tylko na tym, co Klient potrzebuje robić a to zasadniczo zmienia postrzeganie drogi szkolenia.

8. Czy dają się poznać? Czy pozwalają sprawdzić jak wygląda szkolenie?

Łatwo jest napisać, że wszystko jest wspaniale ładnie, szybko i tanio. Weryfikacja przychodzi, gdy pojawiacie się na szkoleniu. Żeby nie kupować kota w worku, dajemy Wam próbkę naszych materiałów szkoleniowych w postaci bezpłatnego szkolenia A1/A3. Jeśli materiały w formie prezentacji do samodzielnego czytania nie są formą, która jest dla Was najciekawsza, to możecie skorzystać z naszych lekcji wideo.

9. Referencje.

Czy firma, którą rozważacie ma referencje z Waszej branży? Jest to o tyle ważne, że znajomość specyfiki Waszego środowiska pracy, pozwala profilować proces wdrożenia czy proces szkolenia właśnie do wymagań branży, w której pracujecie.

I tak, jako Akademia UAV specjalizujemy się we współpracy z firmami z branży budowlanej, geodezyjnej, odnawialnych źródeł energii i służb ratunkowych oraz służb porządku publicznego. Realizowaliśmy setki projektów dla firm i instytucji z tych branż, przez co wiemy na co zwracać uwagę i co jest istotne w zakresie wykorzystania tam dronów.

10. Opinie.

To trochę pokrewny temat z poprzednim punktem, jednak zapewne jak w większości wyborów których dokonujecie, zwracacie uwagę na opinie w Internecie tak tutaj również. Warto sprawdzić, czy jakiekolwiek są oraz na aktywność danej firmy, aktualność strony internetowej czy choćby aktywność na LinkedIn.

Podsumowanie.

Mam nadzieję, że ten materiał był dla Ciebie pomocny. Jeśli myślisz o rozwoju osobistym i chcesz zdobywać kolejne kompetencje w zakresie dronów, sprawdź nasze programy rozwojowe.