Uprawnienia na drony A2. Przepisy, ograniczenia, korzyści. Wszystko, co musisz wiedzieć!

You are currently viewing Uprawnienia na drony A2. Przepisy, ograniczenia, korzyści. Wszystko, co musisz wiedzieć!<p id="breadcrumbs"><span><span><a href="https://dronydlafirmy.pl/">Home</a></span> » <span><a href="https://dronydlafirmy.pl/artykuly-blogowe/">Artykuły Blogowe</a></span> » <span><a href="https://dronydlafirmy.pl/category/podcast/">Podcast</a></span> » <span class="breadcrumb_last" aria-current="page"><strong>Uprawnienia na drony A2. Przepisy, ograniczenia, korzyści. Wszystko, co musisz wiedzieć!</strong></span></span></p>

Podcast
PRAKTYCZNIE O DRONACH

Ten podcast został stworzony dla Ciebie!
Znajdziesz tu praktyczną wiedzę o wykorzystaniu dronów w Twojej firmie. 

Słuchaj tam, gdzie lubisz

Subskrybuj

PODCAST

Uprawnienia na drony A2. Przepisy, ograniczenia, korzyści. Wszystko, co musisz wiedzieć!

Czym jest podkategoria A2 i dlaczego warto ją zdobyć?

Loty dronami w Europie podlegają ścisłym regulacjom, a jednym z kluczowych elementów tych przepisów jest kategoria otwarta, w której znajduje się podkategoria A2. Jest to niezwykle istotna część prawa dla pilotów dronów, szczególnie tych wykorzystujących sprzęt w geodezji, budownictwie czy inspekcjach przemysłowych.

Podkategoria A2 pozwala na operowanie dronami o masie do 4 kg, oznaczonymi klasą C2. Dzięki tym uprawnieniom można wykonywać loty bliżej ludzi niż w podkategorii A3, ale z pewnymi ograniczeniami.

W tym artykule wyjaśniono, czym dokładnie są uprawnienia na drony A2, jakie dają możliwości, jakie mają ograniczenia oraz jak je zdobyć krok po kroku.

Kategorie lotów dronami w Europie

Unijne przepisy dzielą operacje dronowe na trzy kategorie:

  • Kategoria otwarta – najprostsza, przeznaczona dla lotów o niskim ryzyku, obejmuje podkategorie A1, A2 i A3.

  • Kategoria szczególna – loty możliwe (m.in) na podstawie oświadczenia o operacji o lotach według scenariusza standardowego, lub na podstawie zezwolenia na operację w kategorii szczególnej, po przeprowadzeniu analizy ryzyka SORA.

  • Kategoria certyfikowana – dotycząca operacji wysokiego ryzyka, np. przewozu ludzi lub towarów niebezpiecznych.

Podkategoria A2 stanowi pomost między lotami rekreacyjnymi na podstawie podkategorii A1/A3 a profesjonalnym wykorzystaniem dronów w branżach technicznych.

Uprawnienia na drony A2 – przepisy i ograniczenia

Najważniejsze warunki lotów w A2

Aby legalnie latać dronem w ramach podkategorii A2, należy spełnić następujące wymagania:

  • Dron: Masa startowa do 4 kg, klasa C2.

  • Odległość od ludzi: Minimum 30 metrów, możliwość skrócenia do 5 metrów przy aktywacji trybu niskiej prędkości.

  • Zasięg lotu: Tylko w zasięgu wzroku (VLOS), bez możliwości lotów BVLOS.

  • Strefy geograficzne: Konieczność sprawdzenia przed lotem, zakaz lotów w niektórych obszarach, np. blisko lotnisk.

Jeśli dron nie posiada klasy C2, nie można latać w A2.

Jakie drony mają klasę C2 i mogą być wykorzystywane w A2?

Do lotów w A2 można używać tylko certyfikowanych dronów o masie do 4 kg. Przykładowe modele:

  • DJI Mavic 3 (w wersjach Enterprise, Thermal, Multispectral)

  • DJI Matrice 30, DJI Matrice 30T,

  • DJI Matrice 4 Enterprise i Thermal

  • Autel Evo Max 4T, Autel Evo II

  • Yuneec H520E

  • eBeeX – dron skrzydłowy wykorzystywany w geodezji

Jak zdobyć uprawnienia na drony A2?

1. Rejestracja operatora BSP

Aby przystąpić do szkolenia do podkategorii A2, należy najpierw zdobyć uprawnienia A1/A3. Rejestracja odbywa się na platformie KSID (drony.gov.pl).

2. Egzamin A1/A3

  • Szkolenie e-learningowe i test 40 pytań.

  • Warunek zaliczenia: 75% poprawnych odpowiedzi.

  • Egzamin bezpłatny, dostępny online.

Po zdaniu egzaminu można przystąpić do szkolenia i egzaminu A2.

3. Kurs i egzamin A2

Po zdobyciu uprawnień A1/A3 istnieje możliwość odbycia szkolenia A2 w systemie KSID, natomiast egzamin przeprowadzany jest przez uprawnione do tego podmioty egzaminacyjne, takie jak Akademia UAV -DronydlaFirmy.

Po ukończeniu szkolenia kandydat przystępuje do egzaminu, który uznaje się za zaliczony po uzyskaniu co najmniej 75% poprawnych odpowiedzi. Egzamin obejmuje wyłącznie część teoretyczną – nie ma obowiązkowego szkolenia ani egzaminu praktycznego. Jednakże przystępujący do egzaminu zobowiązani są do podpisania oświadczenia o posiadaniu umiejętności pilotowania drona, co nie zawsze pokrywa się ze stanem faktycznym. W praktyce zdarza się, że osoby składające takie oświadczenie nie posiadają wystarczających kompetencji do samodzielnego operowania dronem.

Z tego względu wiele osób decyduje się na skorzystanie z kompleksowego szkolenia obejmującego zarówno część teoretyczną, jak i praktyczną. Szkolenie teoretyczne realizowane jest w formie lekcji wideo, w których instruktor omawia szczegółowo wszystkie zagadnienia, ze szczególnym naciskiem na kwestie prawne oraz procedury operacyjne. Uczestnicy szkolenia uzyskują praktyczną wiedzę dotyczącą m.in. sprawdzania dostępności przestrzeni powietrznej, procedur uzyskiwania zgód na loty oraz korzystania z narzędzi do planowania misji. Materiały szkoleniowe są dostępne w dowolnym momencie, a dodatkowo istnieje możliwość skonsultowania wątpliwości z instruktorem.

Drugim etapem jest szkolenie praktyczne, które odbywa się pod nadzorem instruktora. W jego ramach uczestnicy uczą się stosowania zdobytej wiedzy teoretycznej w rzeczywistych operacjach lotniczych. Proces ten obejmuje planowanie misji, sprawdzanie stref geograficznych, zgłaszanie lotów oraz aktywację zaakceptowanego planu operacyjnego w systemach zarządzania przestrzenią powietrzną. Szkolenie praktyczne pozwala na zdobycie realnych umiejętności operacyjnych i minimalizację ryzyka naruszenia przepisów.

Pomimo braku obowiązkowego szkolenia praktycznego w procesie zdobywania uprawnień A2, jego realizacja znacząco podnosi poziom bezpieczeństwa operacji i ogranicza ryzyko naruszenia regulacji, co jest szczególnie istotne w kontekście wprowadzonych w nowelizacji Prawa lotniczego kar administracyjnych za niezgodne z przepisami wykonywanie lotów.

Jakie zadania można wykonywać w A2?

Podkategoria A2 daje szerokie możliwości zastosowania dronów w biznesie. Najczęstsze zastosowania:

  • Fotogrametria i mapowanie terenu – generowanie modeli 3D inwestycji.

  • Monitoring postępów budowy – dokumentacja geodezyjna i wizualna.

  • Inspekcje infrastruktury – mosty, wiatraki, linie energetyczne.

  • Inspekcje termowizyjne – wykrywanie strat ciepła w budynkach.

  • Drony w geodezji – pomiary do planowania inwestycji.

Posiadając uprawnienia pilota A2 można legalnie i bez skomplikowanych procedur wykonywać loty w pobliżu ludzi, co jest kluczowe w branżach inżynieryjnych.

Zdjęcie wieżowców w centrum Warszawy wykonane dronem

Ograniczenia lotów w A2

Mimo wielu zalet, uprawnienia A2 mają swoje ograniczenia:

  • Zakaz lotów nad ludźmi (minimum 30 m lub 5 m w trybie niskiej prędkości).

  • Tylko loty VLOS – dron musi być cały czas widoczny.

  • Zakaz lotów wzdłuż dróg (chyba że zarządca drogi wyrazi zgodę).

  • Zakaz lotów w pobliżu lotnisk (do 1 km). 

Podsumowanie

Jeśli drony są wykorzystywane w budownictwie, geodezji, inspekcjach infrastruktury, uprawnienia pilota drona A2 są kluczowe. Pozwalają na wykonywanie profesjonalnych lotów w pobliżu ludzi, bez konieczności przeprowadzania analizy ryzyka SORA.

Zdobycie certyfikatu A2 jest stosunkowo proste, a jego posiadanie zwiększa możliwości operatora. Warto rozważyć dodatkowe szkolenie praktyczne, które pozwoli uniknąć błędów i w pełni wykorzystać potencjał nowoczesnych bezzałogowych statków powietrznych.

Masz pytania związane z dronami?

Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Formularz konsultacji