BVLOS. 8 praktycznych zasad wykonywania lotów poza zasięgiem wzroku

You are currently viewing BVLOS. 8 praktycznych zasad wykonywania lotów poza zasięgiem wzroku<p id="breadcrumbs"><span><span><a href="https://dronydlafirmy.pl/">Home</a></span> » <span><a href="https://dronydlafirmy.pl/artykuly-blogowe/">Artykuły Blogowe</a></span> » <span><a href="https://dronydlafirmy.pl/category/podcast/">Podcast</a></span> » <span class="breadcrumb_last" aria-current="page"><strong>BVLOS. 8 praktycznych zasad wykonywania lotów poza zasięgiem wzroku</strong></span></span></p>

Podcast
PRAKTYCZNIE O DRONACH

Ten podcast został stworzony dla Ciebie!
Znajdziesz tu praktyczną wiedzę o wykorzystaniu dronów w Twojej firmie. 

Słuchaj tam, gdzie lubisz

Subskrybuj

PODCAST

Czym są loty BVLOS?

Loty BVLOS (ang. Beyond Visual Line of Sight) to operacje dronowe wykonywane poza zasięgiem wzroku pilota. W przeciwieństwie do operacji VLOS (Visual Line of Sight), które polegają na stałym utrzymywaniu kontaktu wzrokowego z dronem, loty BVLOS wymagają zaawansowanego planowania, odpowiednich kwalifikacji oraz zastosowania nowoczesnych technologii, takich jak systemy FPV (First Person View) czy zaawansowane sensory.

Jak przepisy definiują BVLOS?

Zgodnie z unijnym rozporządzeniem 2019/947, loty BVLOS są możliwe wyłącznie w kategorii szczególnej (Specific Category), co oznacza, że wymagają przeprowadzenia analizy ryzyka i zastosowania się do określonych procedur. Loty w kategorii otwartej ograniczają się wyłącznie do operacji w zasięgu wzroku pilota.
Dla przykładu, krajowe scenariusze standardowe (NSTS) 5, 6, 7 i 8 umożliwiają realizację lotów BVLOS, podobnie jak europejski scenariusz standardowy STS-02. W przypadku nowych operatorów korzystanie z NSTS jest już niemożliwe, ale STS-02 pozostaje najbardziej dostępną opcją.

Trzy metody wykonywania lotów BVLOS

Scenariusze standardowe
Korzystanie ze scenariuszy NSTS (krajowych) lub STS-02 (europejskich) jest jednym z najprostszych sposobów na legalne wykonywanie lotów BVLOS. Na przykład STS-02 pozwala na realizację operacji poza zasięgiem wzroku dronami klasy C6.

tabela-drony-z-klasa-c-6
Dane z dnia 1.12.2024
  • Indywidualna analiza ryzyka (SORA/PDRA)
    Operatorzy mogą przeprowadzić pełną analizę ryzyka (Specific Operations Risk Assessment – SORA) lub skorzystać z uproszczonego formularza PDRA. Tego rodzaju analiza jest konieczna, jeśli standardowe scenariusze nie spełniają wymagań operacji.

  • Certyfikat LUC
    Operatorzy posiadający certyfikat LUC (Light UAS Operator Certificate) mogą samodzielnie autoryzować swoje loty BVLOS, co daje im większą elastyczność operacyjną.

Planowanie lotów BVLOS w Polsce

Kluczowym elementem przygotowania lotu BVLOS jest jego odpowiednie zaplanowanie i koordynacja. W Polsce planowanie odbywa się za pomocą systemów cyfrowych takich jak Pansa UTM oraz KSID. Dla przestrzeni powietrznej klasy G (niekontrolowanej) plany misji należy składać z wyprzedzeniem od 3 do 7 dni, podczas gdy w przestrzeni kontrolowanej wymagane jest dodatkowe uzgodnienie warunków operacji.

Częste błędy przy lotach BVLOS

Mimo że wielu pilotów posiada uprawnienia BVLOS, brak praktycznego doświadczenia w realizacji takich lotów bywa problemem. Spotyka się przypadki, w których piloci nie przeprowadzają odpowiedniego planowania, co prowadzi do odrzucenia planów misji przez PAŻP lub ULC. Dlatego ważne jest zarówno szkolenie praktyczne, jak i znajomość procedur.

BVLOS a przyszłość operacji dronowych

Loty BVLOS otwierają drzwi do zaawansowanych zastosowań, takich jak inspekcje infrastrukturalne, operacje ratunkowe czy monitoring środowiska. Dzięki rozwojowi technologii i coraz bardziej przystępnym regulacjom, loty poza zasięgiem wzroku stają się standardem w branży dronowej.

8 zasad wykonywania lotów BVLOS

  • Loty poza zasięgiem wzroku możliwe są wyłącznie w kategorii szczególnej. Kategoria otwarta pozwala tylko na loty w zasięgu wzroku.
  • Posiadanie uprawnień pilota do lotów BVLOS to nie wszystko.
  • Loty BVLOS wymagają planowania i koordynacji.
  • Planowanie i koordynację zapewnia Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.
  • Kwestia formalnej rejestracji operatora i pilota realizuje Urząd Lotnictwa Cywilnego.
  • Loty BVLOS zawsze wykonywane są zgodnie z instrukcją operacyjną operatora.
  • Do wykonania lotów poza zasięgiem wzroku, operator zapewnia pilota z odpowiednimi uprawnieniami.
  • To czego się nauczyłaś / nauczyłeś wymaga stałej aktualizacji. Zarówno w kontekście wiedzy teoretycznej jak i umiejętności praktycznych.

Masz pytania związane z dronami?

Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Formularz konsultacji